– Vi blir aldri helt fornøyde

  •  

Gry Moen, direktør for forretningsutvikling, jobber stadig for å skape bedre bankopplevelser for kundene.

«Store satsinger på digitalisering og ny teknologi – som merkes av kundene.» Det var ett av budskapene da Sparebanken Sør presenterte resultatene for 2021.

Vi har spurt direktør for forretningsutvikling, Gry Moen, hva det egentlig betyr.

– Jobben vår i forretningsutvikling er å gjøre bankopplevelsen bedre for kundene. I det ligger det at vi skal ha de beste digitale løsningene. Kundene forventer det, og de forventningene holder oss fremme i skoene, sier Gry, som drives av nettopp jakten på forbedringer.

Jeg er utålmodig, og gir meg aldri. Motsatsen er jo at jeg mister litt energi av at ting stopper opp eller det blir mye byråkrati. Derfor passer det meg godt å jobbe med endring og utvikling i høyt tempo og ha mange baller i lufta samtidig.

Kunder i verdensklasse

– Norge har det mest moderne banksystemet i verden, og kundene våre er i verdensklasse på å ta i bruk ny teknologi. Det er det som er konteksten når vi jobber med digitalisering i Sparebanken Sør, forklarer Gry.

Hun er stolt av hvordan banken stadig leverer nye digitale løsninger og investerer i teknologi som driver utviklingen fremover i takt med hva kundene trenger. – Vi blir aldri helt fornøyde. Men selv om vi er litt selvkritiske, vet vi også at vi er i front på viktige områder. Det å være god på de digitale løsningene kundene bruker mest, er viktig. Da er det gøy å se at kundeundersøkelser viser at for eksempel mobilbanken er så bra.

– Det har skjedd mye i bransjen de siste ti årene. Før var det primært mennesker med bankkompetanse hos oss. Nå rekrutterer vi blant annet prosjektledere, tjenestedesignere, teknologer og analytikere. Hos oss i forretningsutvikling blir du ikke ansatt om du ikke har teknologiforståelse.

Første bank i landet

2021 var et år med stor fart i digitaliseringen, og lansering av nye viktige tjenester.

– Skal jeg trekke frem noen prosjekter fra året, så må det være de som har størst betydning for kundene våre. De som gjør det enklere, mer effektivt og mer sømløst, forklarer Gry, og peker på fem 2021-lanseringer.

  • Spareveilederen: Enkel og selvbetjent løsning for å sette opp sparing tilpasset den enkelte.
  • Selvbetjening for lån: Prosess for selvbetjent digital lånesøknad – også for å utvide lånet.
  • ID-sjekk med mobilen: Samarbeid med Vipps, der vi var første bank som lanserte løsningen.
  • Nytt i mobilbanken: Egen regningsskanner, saldo i Lånekassa og snart oversikt for hele familien.
  • Bedriftskundene: Bedre brukerflater og Sør Dashbord. Ny mobilbank for bedrifter kom i 2022.

Mer relevante fremover

Avslutningsvis ber vi henne ta en titt i glasskula og fortelle hva vi har i vente for 2022.

– Oi, det er ganske mye. Vi skal sørge for at kundene opplever oss som relevante og på ballen! Kundene skal i enda større grad oppleve at vi snakker med dem om de rette tingene til rett tid.

En 60-åring skal for eksempel ikke få tilbud om BSU-sparing, smiler hun og legger til at det også vil komme enda flere nye og bedre digitale løsninger i 2022.

<p>– Jobben vår i forretningsutvikling er å gjøre bankopplevelsen bedre for kundene. I det ligger det at vi skal ha de beste digitale løsningene. Kundene forventer det, og de forventningene holder oss fremme i skoene, sier Gry, som drives av nettopp jakten på forbedringer.</p> <p> Jeg er utålmodig, og gir meg aldri. Motsatsen er jo at jeg mister litt energi av at ting stopper opp eller det blir mye byråkrati, så det passer meg godt å jobbe med endring og utvikling i høyt tempo og ha mange baller i lufta samtidig.</p> <h2>Kunder i verdensklasse</h2> <p><– Norge har det mest moderne banksystemet i verden, og kundene våre er i verdensklasse på å ta i bruk ny teknologi. Det er det som er konteksten når vi jobber med digitalisering i Sparebanken Sør, forklarer Gry.</p> <p>Hun er stolt av hvordan banken stadig leverer nye digitale løsninger og investerer i teknologi som driver utviklingen fremover i takt med hva kundene trenger. – Vi blir aldri helt fornøyde. Men selv om vi er litt selvkritiske, vet vi også at vi er i front på viktige områder. Det å være god på de digitale løsningene kundene bruker mest, er viktig. Da er det gøy å se at kundeundersøkelser viser at for eksempel mobilbanken er så bra.</p> <p>– Det har skjedd mye i bransjen de siste ti årene. Før var det primært mennesker med bankkompetanse hos oss. Nå rekrutterer vi blant annet prosjektledere, tjenestedesignere, teknologer og analytikere. Hos oss i forretningsutvikling blir du ikke ansatt om du ikke har teknologiforståelse.</span></p> <h2>Første bank i landet</span></h2> <p>2021 var et år med stor fart i digitaliseringen, og lansering av nye viktige tjenester. </span></p> <p>– Skal jeg trekke frem noen prosjekter fra året, så må det være de som har størst betydning for kundene våre. De som gjør det enklere, mer effektivt og mer sømløst, forklarer Gry, og peker på fem 2021-lanseringer.</span></p> <ul> <li>Spareveilederen: Enkel og selvbetjent løsning for å sette opp sparing tilpasset den enkelte.</li> <li>Selvbetjening for lån: Prosess for selvbetjent digital lånesøknad – også for opplåning.</li> <li>ID-sjekk med mobilen: Samarbeid med Vipps, der vi var første bank som lanserte løsningen.</li> <li>Nytt i mobilbanken: Egen regningsscanner, saldo i Lånekassa og snart oversikt for hele familien.</li> <li>Bedriftskundene: Bedre brukerflater og Sør Dashbord. Ny mobilbank for bedrifter kom i 2022.</li> </ul> <h2>BSU til 60-åringer</h2> <p>Avslutningsvis ber vi henne ta en titt i glasskula og fortelle hva vi har i vente for 2022.</p> <p>– Oi, det er ganske mye. Vi skal sørge for at kundene opplever oss som relevante og på ballen! Kundene skal i enda større grad oppleve at vi snakker med dem om de rette tingene til rett tid. </p> <p>En 60-åring skal for eksempel ikke få tilbud om BSU-sparing, smiler hun og legger til at det også vil komme enda flere nye og bedre digitale løsninger i 2022.</p>
Av: Eva Kvelland Konserndirektør mennesker og kommunikasjon
Blogg:
Ikke bare bank