Derfor trenger vi din legitimasjon
Vi forklarer hvorfor banken trenger legitimasjonen din. Vi håper på forståelse og tålmodighet fra titusener av hyggelige kunder som må legitimere seg jevnlig hos banken.
Du har kanskje opplevd at du må legitimere deg på nytt i banken? Her forklarer vi hvorfor.
De senere årene så har både europeiske myndigheter og norske myndigheter økt innsatsen for å hindre terrorfinansiering og hvitvasking av penger. Norske banker har blitt p��lagt av myndighetene å innhente legitimasjon til alle sine kunder. Derfor må vi alle legge fram gyldig legitimasjon som viser at jeg er jeg, og jeg eier den kontoen.
Legitimer deg hjemme i stua, eller kom innom oss
Du kan legitimere deg digitalt - eller i banken
Det enkleste er å legitimere deg via nett- eller mobilbanken i kombinasjon med BankID-appen. Dette kan du gjøre hjemmefra, og du er ikke avhengig av åpningstider eller annet. Her er forklaring og videoinstruksjon på hvordan du leverer legitimasjon digitalt.
Du kan også besøke en av kontorene våre for å la dem skanne pass eller ID-kortet ditt. Dette tar ikke lang tid, og du kan avtale møte utenfor kontorets åpningstid dersom du ikke kan komme når kontoret vanligvis har åpent. Her er en oversikt over hvilke avdelinger som kan skanne legitimasjon.
Dersom du bor i utlandet, er det kanskje enklere for deg å sende oss bevitnet kopi av legitimasjonen din. Da tar du kopi av gyldig legitimasjon på et skjema du laster ned fra nettsidene, med to vitners signaturer, og sender til oss i posten eller digitalt. Her finner du skjema for dette.
Hva er gyldig legitimasjon?
Gyldig legitimasjon avhenger av hva du skal bruke den til. For å ha BankID, er pass eneste gyldige legitimasjon, dersom du ble kunde hos oss etter 2007. Dette er et krav fra BankID Norge.
Hvis du ikke skal ha BankID, men kun konto og nettbank, så er flere legitimasjonstyper gyldige. Men vi anbefaler at du bruker pass dersom du har det. Nederst på siden finner du en oversikt over hva som er gyldig legitimasjon.
Malene Ettesøl fra Arendal har vært kunde i banken siden hun ble født. Her er hun innom for å legitimere seg, og hun synes det gikk raskt og greit.
Hva med dem som er for syke?
Noen kunder er for syke, for eksempel de som bor på sykehjem eller institusjon. De kan ofte ikke komme til banken, og har sjelden gyldig legitimasjon. Da kan vi hjelpe pårørende med gode løsninger. Ta bare kontakt med lokalbanken din, så finner vi ut av hva som passer. I slike tilfeller kan vi gjøre unntak ved å legge frem dokumentasjonen vi har og kanskje et utgått pass, overfor myndighetene.
Husk å levere legitimasjon innen fristen du får
Når vi sender ut beskjed om at vi trenger legitimasjon fra deg, vil du få oppgitt en frist. Du vil også få påminnelse om vi ikke hører fra deg innen fristen. Du kan høre fra oss både via telfon, brev, e-post eller SMS.
Husk at vi aldri spør deg om passord eller liknende, det skal du ikke oppgi til noen. Les mer om hvordan du unngår svindel her.
Dersom du ikke legitimerer deg innen fristen, er vi nødt til å stenge kontoen din midlertidig. Den blir åpnet igjen når du legitimerer deg med gyldig legitimasjon.
Også regionbanksjefen, Sidsel Christiansen, som har jobbet i banken i årevis, må legitimere seg på nytt. Nikolai Sissener har sin første uke på jobb i banken, og skryter av hvor mange hyggelige kunder vi har.
Hvorfor vi stiller så mange spørsmål
Når vi skal hente inn nødvendig informasjon om kundene våre, må vi stille en del spørsmål som kanskje ikke virker relevant for hvordan du skal bruke banken. De aller fleste kundene våre svarer på disse spørsmålene i nett- eller mobilbanken sin. Dette er blant annet spørsmål om hvordan du skal bruke banken, hvor pengene dine kommer fra, statsborgerskap og fødeland.
Dette er opplysninger som myndighetene krever at vi har på plass på hver enkelt kunde. Det gjøres for å beskytte dine økonomiske interesser, beskytte deg mot ID-tyveri, svindelforsøk og andre former for økonomisk kriminalitet. Du gir egentlig ikke opplysningene til oss, men til myndighetene, via banken.
Digitaliseringen påvirker hvordan kundene bruker banken, og hvordan vi må utvikle banken. Det er mange nye utfordringer og muligheter. Med økende svindelvirksomhet er denne jobben med antihvitvask veldig viktig, og en felles og viktig jobb for oss alle.
Her kan du lese mer om legitimering, og se åpningstider på de ulike kontorene.
Hva er gyldig legitimasjon?
1. Dersom du har BankID hos oss, er norsk eller utenlandsk pass eneste gyldige legitimasjon. Gjelder kunder etablert etter 2007.
2. Dersom du ikke har BankID hos oss, kan du bruke en av følgende legitimasjonstyper:
- Norsk og utenlandsk pass
- Norsk førerkort
- Nasjonale ID-kort utstedt av et EØS-land
- Norsk utlendingspass (blått pass)
- Norsk reisebevis for flyktninger (grønt pass)
- BankID