Enklere hverdag med mobilbank
Lisbeth Ramsdal bruker mobilbanken mye, men hun fikk flere aha-opplevelser i samtale med Maylinn Kristiansen ved Sparebanken Sørs kundesenter.
Med mobilbanken har du tilgang til de fleste banktjenestene du trenger i hverdagen.
– Det gjør at det er enkelt å holde oversikt over økonomien, sier Lisbeth Ramsdal.
Lisbeth Ramsdal fra Arendal er kunde i Sparebanken Sør og liker å ha god kontroll på økonomien sin. I hverdagen setter hun derfor stor pris på at hun har tilgang til det meste fra mobilen.
– Jeg er innom mobilbanken flere ganger daglig. Jeg bruker den selvfølgelig til å sjekke saldo, men også til å betale regninger og sjekke forfallsregisteret, sier hun.
I tillegg liker hun at det går an å skjule kontoer hun ikke bruker til daglig og endre trekkdato på kommende fakturaer. En av fordelene med å bruke mobilbanken til de hverdagslige oppgavene er at det går raskere å logge seg inn enn i nettbanken. Du trenger som regel bare det du bruker til å låse opp mobilen, som kode, tommelen eller ansiktsgjenkjenning.
– Det er veldig greit å slippe å bruke BankID for å logge inn, sier Lisbeth.
Nettbanken og mobilbanken blir stadig likere
De fleste funksjoner som finnes i nettbanken er også tilgjengelige i mobilbanken, men menyen ser litt annerledes ut.
– Mange bruker bare mobilbanken til overføring og betaling, men den er egentlig en mobilversjon av nettbanken hvor du har tilgang til både lån, forsikring, digitale kort, kontoinformasjon med mer, forteller Maylinn Kristiansen fra Sparebanken Sørs kundesenter.
Selv om Lisbeth er aktiv bruker av mobilbanken, så innrømmer hun at det er noen ting hun helst gjør på PC, for eksempel å opprette AvtaleGiro.
– Det er nok bare blitt en vane, men kanskje jeg egentlig kunne gjort det også i mobilbanken, spør hun.
Maylinn nikker bekreftende. Kundesenteret får ofte får spørsmål om AvtaleGiro og eFaktura.
– Flere blir overrasket over at dette kan administreres i mobilbanken, og at det er så enkelt å godkjenne eFaktura, sier Maylinn.
Nye bankkort må aktiveres før bruk
Mange ringer kundesenteret for å sperre kortet, eller for å aktivere nye bankkort, men dette kan også løses enkelt og raskt med noen klikk i mobilbanken. Lisbeth er klar over at hun kan sperre kortet selv dersom hun mister det eller det blir stjålet, men det var nytt for henne at nye kort må aktiveres før bruk. Maylinn forklarer:
– Bankkortet sendes inaktivt for å hindre at det kan misbrukes på nett hvis det blir stjålet i posten. Før du bruker kortet må du derfor aktivere det i mobilbanken eller taste pinkoden første gang du bruker det i butikk. Mange ringer til oss, fortvilet over at det nye kortet ikke fungerer, men da er det som regel fordi de bare har forsøkt tæpping.
Under «kort» i menyen på venstre side i mobilbanken finner du alle tjenestene knyttet til kortene dine, som sperring, bestille nytt kort, aktivering og digitalt kort.
Visste du at du kan gjøre dette i mobilbanken?
- Søke om lån og endre terminbeløp
- Opprette AvtaleGiro
- Godkjenne eFaktura
- Sperre og aktivere bankkort
- Se digital versjon av bankkortet ditt
- Kjøpe forsikringer
- Sende melding til banken
Send melding til kundesenteret fra mobilbanken
Når Lisbeth trenger å snakke med kundesenteret, pleier hun ofte å sende en e-post, og opplever å få raskt svar. Maylinn kan derimot fortelle at det finnes en enda mer effektiv måte å få hjelp på:
– På grunn av sikkerhet er det en del ting vi ikke kan hjelpe med på e-post, telefon eller Facebook-meldinger, og det er viktig å vite at du kan sende melding til banken via nett- eller mobilbanken. Da sender du fra en sikker kanal, og vi har derfor mulighet til å for eksempel sende nytt passord direkte, sier Maylinn, mens hun viser Lisbeth hvor hun finner meldingsfunksjonen i mobilbankmenyen.
Kundesenteret er åpent alle hverdager fra klokken 0800 til 2000, og våre dyktige ansatte svarer kontinuerlig på henvendelser på telefon, e-post, nett- og mobilbank og Facebook-meldinger i åpningstiden.