Ny direktør: - Jeg skulle egentlig bli lærer
Mandalitten med hjemlengsel, prosessnerden og lærer-lederen er ord som beskriver Eva Kvelland (41).
Nå har hun blitt bankens nyeste direktør.
Midt under Arendalsuka startet hun i rollen som direktør for marked og kommunikasjon i Sparebanken Sør. Bak seg har hun 20 år i lokal og nasjonal politikk, flere år med forskning, en periode som PR-rådgiver – og de siste årene som leder for marked og kommunikasjon i Stine Sofies Stiftelse. Vi lurer på hvordan hun vil beskrive seg selv.
– Jeg pleier å kalle meg en slags utadvendt introvert. Selv om jeg på privaten er ganske så introvert, så har et arbeidsliv med mange synlige roller gitt meg en god dose utadvendte egenskaper. Det gjør meg ingenting å holde en tale for tusenvis av mennesker, men jeg vil helst slippe at fem mennesker synger bursdagssang for meg, ler hun.
Har læreren med seg i lederrollen
– Helt fra første skoledag var drømmen å bli lærer. Jeg var den som satt fremst i klasserommet og stadig rakk opp hånda. Jeg så nok veldig opp til mange av mine egne lærere, og ville bli trygge Ester fra barneskolen eller engasjerte Svein fra ungdomsskolen. Jeg var selvfølgelig ikke klar over det da jeg var 7 år, men det var nok det at jeg likte å lære fra meg og trivdes med å drive mennesker og prosesser fremover.
Og lærer ble hun – i hvert fall nesten. Rett etter videregående fullførte Eva to av tre år på lærerskolen i Kristiansand, før politikken tok henne. – Jeg fikk muligheten til å dra til Oslo for å jobbe med politikk på fulltid. Da jeg kom tilbake, ville jeg heller studere statsvitenskap. Jeg angrer absolutt ikke på skifte av retning, men drømmen om å bli lærer ble det jo aldri noe av.
Kvalitetene hun så i sine egne lærere har likevel fulgt henne i arbeidslivet.
– Jeg har nok mye av læreren med meg i lederrollen. Ledelse handler ikke om å bestemme, og det handler ikke om å være flinkere enn de en leder. Det handler om å vise retning, redusere usikkerhet og legge til rette for at alle kan ta ut sitt potensiale.
Som leder er jeg til for de ansatte, ikke motsatt. Det er et viktig prinsipp for meg.
Eva Kvelland
En tålmodig prosessnerd
Eva er opptatt av gode prosesser, uansett hva hun jobber med. Selv beskriver hun seg som en tålmodig prosessnerd. - Vi må ta oss tid til de gode prosessene. Det er lett å prioritere vekk i en hektisk hverdag, men da risikerer vi også å ta dårlige avgjørelser, der kortsiktighet vinner over langsiktighet.
– For meg handler det om å ta seg tid til å stille de riktige spørsmålene – og det viktigste av dem er alltid «hvorfor»-spørsmålet. Har du ikke et godt svar på det, så har prosessen ofte vært for dårlig.
Videre forteller hun at hun kan oppleves som en «festbrems», som alltid stiller de kritiske spørsmålene. – Jeg håper først og fremst at det er en ressurs. Vi skal absolutt ha et utålmodig blikk på målet, men noen ganger er litt tålmodighet en dyd med høy verdi.
Viktig å holde karrieren i bevegelse
– Da jeg var 25 år laget jeg meg en regel om å aldri bli mer enn fem år i én jobb før jeg fylte 40 år. Den regelen har jeg fulgt, og det har gjort at jeg har kunnet utvikle meg, både faglig, personlig og som leder. Nå har jeg bikket den magiske grensa, så nå blir jeg i banken, sier hun med et smil.
På spørsmålet om hvorfor hun søkte jobb i Sparebanken Sør, roser hun banken for å løfte marked og kommunikasjon opp i toppledelsen. – Det var viktig for meg, fordi jeg tror det er et så riktig grep. Dessuten var ansettelsesprosessen ekstremt god, noe som gjorde meg sikker på at banken var rett arbeidsplass for meg.
Hun ser ikke på mangelen på erfaring fra bransjen som en svakhet.
– Sparebanken Sør er full av folk som kan bank og finans, men på samme måte som vi trenger teknologer, HR-rådgivere og jurister, så trenger vi mennesker som kan marked og kommunikasjon. Det er på tvers av fagdisipliner og avdelinger vi skaper gode og effektive banktjenester og kundeopplevelser.
Tre råd til deg som er ny i arbeidslivet
– Selv om marked og kommunikasjon ble faget mitt, så har jeg alltid hatt et ekstra engasjement for HR-feltet og menneskers reise i arbeidslivet. Det er også mange treffpunkter mellom HR og kommunikasjon.
Nyutdannedes vei inn i arbeidslivet er et tema som engasjerer den nye direktøren. Vi ba henne komme med tre gode råd til dem som er i oppstarten av karrieren:
- Vit hva du kan. Det kan høres banalt ut, men mange er for lite bevisste på hva studier og erfaring faktisk har gitt dem av kompetanse. Du er statsviter, men hva slags utfordringer kan du løse? Du har vært håndballtrener i fem år, men du sier du ikke har ledererfaring? Vær bevisst på hva du kan og hva du kan bruke det til.
- Sørg for utvikling. Du skal lære, utvikle deg og kvalifisere deg til veien videre i karrieren. Det ansvaret ligger både hos deg og hos lederen din. Sett tydelige mål for deg selv, skaff deg gode mentorer og si ja til de mulighetene du får – selv om det er skummelt.
- Kom deg videre. Jeg mener ikke at vi skal skifte jobb for enhver pris, men jeg mener at nyutdannede ikke bør være for lenge i sin første jobb. Som ledere har vi ansvar for å sørge for at du utvikler deg, og noen ganger handler det om å sende deg videre.