– Kundeutbytte går rett inn på sparekontoen

  •  

– At Sparebanken Sør gir tilbake til oss på denne måten betyr mye for meg. Det sier litt om hvordan banken ser på meg som kunde, sier Preben Forberg.

Preben har det han trenger i livet, men han er en mann som liker å spare. Da kundeutbytte kom, satt han det inn på sparekontoen.

– Jeg har alltid spart opp penger til det jeg vil kjøpe fremfor å låne. Da føler jeg at jeg har gjort meg fortjent til det, og det smaker mye bedre da, sier han.

Les mer om kundeutbytte

Preben bor i Kragerø, men pendler til Oslo hvor han jobber i Forskning.no som økonomi- og administrasjonssjef. Med sine 63 år nærmer han seg pensjonsalderen, og her ligger det mye motivasjon for sparing.

– Samboeren min har hytte i Alvdal og leilighet i Oslo, og jeg har huset her i Kragerø. Jeg vil gjerne ha rom for å reise til disse stedene, og rundt i Norge og resten av verden når jeg blir pensjonist, sier han.  

Kom i gang med pensjonssparing

40 år langt forhold

Preben har vært kunde i Sparebanken Sør siden 1984, da han skulle kjøpe bolig for første gang. 

– Jeg var ung og ville kjøpe boligbyggelagsleilighet. Prisene på slike boliger var spådd å stige, og dette var en av de siste til salgs i Kragerø.  

Leiligheten kostet 65 000 kroner, og som den sparesmarte mannen han er, hadde han spart opp 20 000 kroner selv. Resten trengte han å låne fra banken.

– Jeg gikk til banken min og ba pent med lua i hånda, men fikk nei. Sparebanken Sør lå rett over gata, så jeg gikk dit. Jeg fikk ja med en gang.

Preben Forberg, kunde i Sparebanken Sør

Siden den gangen har Preben vært trofast kunde, og han har aldri vurdert å bytte.  

– Jeg har blitt møtt med tillitt fra dag én. Det er dette tillitsforholdet som har gjort at jeg har blitt værende i Sparebanken Sør, sier han.

Hjelp i krevende tider

For 12 år siden sto Preben plutselig i en krevende situasjon han ikke hadde vært i før. Arbeidsplassen hans måtte legge ned og Preben ble arbeidsledig.  

– Jeg lurte veldig på hva jeg skulle gjøre. Jeg hadde mange utgifter, og var vant med en stabil inntekt som plutselig forsvant. 

Preben gikk til Sparebanken Sør og spurte om råd.  

– Igjen ble jeg møtt med forståelse og tillit. ‘Dette ordner seg – vi fryser avdragene dine til du har fått ny jobb’, sa de. Dermed slapp jeg den største bekymringen for en stund, sier han.  

Les også: Er avdragsfrihet en løsning?

Preben har valgt å kjøpe alle sine forsikringer fra Frende, via sin rådgiver i Sparebanken Sør. 

– Jeg opplever den samme løsningsorienterte holdningen med forsikringssaker. Dessuten er det praktisk med alt økonomisk samlet på ett sted, sier han. 

Frode Steffensen i lokalene til Sparebanken Sør

– Preben er et stjerneeksempel når det gjelder sparing, og forvalter pengene sine på en fornuftig måte.

Frode Steffensen, rådgiver i Sparebanken Sør

– Det er veldig hyggelig når Preben stikker innom her i banken. Han har vært kunde her lenge, så vi kjenner hverandre godt, sier Frode Steffensen, rådgiver i Sparebanken Sør.

Preben har blant annet hatt noen ulykker med kameraet sitt, som han har med seg på turer til lands og til vanns. 

En gang hadde han også innbrudd i båten. Men det verste for Preben var ikke det økonomiske tapet. 

– Det føltes som å få en knyttneve i magen. I en sånn situasjon er det viktig å bli trodd og hjulpet på en god måte. Det blir jeg i Sparebanken Sør. 

Preben Forberg, kunde i Sparebanken Sør

Susanne Tollerød, profilbilde
Av: Susanne Tollerød Kommunikasjonsrådgiver
Blogg:
Ikke bare bank