Lidenskap og lagarbeid – veien til suksess for South Coast Creative

  •  

Fra frilansfotograf og student til gründer og daglig leder. 27 år gamle Tobias Hole Aasgarden har jobbet hardt, og det har gitt resultater.

Foto- og filmproduksjonsselskapet South Coast Creative har på få år blitt en suksess. Oppdragene spenner fra reklamefilmer for lokale bedrifter til Australia-turné med Keiino. – Et fantastisk team med dedikerte, kompetente og skikkelig fine mennesker er oppskriften, sier daglig leder Tobias Hole Aasgaarden (27).

Tobias Hole Aasgarden (27) fra Drammen hadde opprinnelig planlagt å bli fysioterapeut. Imidlertid, etter at interessen for foto og video for alvor ble vekket da han gikk på Folkehøgskolen Sørlandet, innså han at hobbyen kunne utvikle seg til en levedyktig karriere. Fysioterapiutdannelsen ble lagt på hylla til fordel for kommunikasjonsstudier på Universitetet i Agder. Samtidig jobbet Tobias frilans som fotograf og videoprodusent.
 
– Jeg fokuserte nok mer på frilansarbeidet enn på studiene, sier han og ler.
– Det var viktig for meg å bygge nettverk og bli kjent med næringslivet i Kristiansand. Kontakter kan være avgjørende i denne bransjen.
 
Han slo seg sammen med Kathrine Wallevik, som hadde solid erfaring som musikkmanager og inngående kunnskap om økonomi og administrasjon. Sammen startet de et aksjeselskap og derfra begynte ting virkelig å ta form.

Kathrine Wallevik
 
– Å være en del av et aksjeselskap, med struktur og ordnede forhold, gjorde det enklere å markedsføre tjenestene mine til kundene, sier Tobias. 

Fra studentliv til bedriftsleder

I dag har South Coast Creative fem ansatte. En typisk dag begynner tidlig om morgenen med en kopp kaffe, før de går gjennom de forskjellige prosjektene og setter i gang med arbeidet. Dagen kan inneholde alt fra filmopptak, klipping og redigering, og de samarbeider så mye som mulig på prosjektene.

Opptak hos Slakter Jens Eide
 
Tobias forteller at det har vært en enorm overgang å gå fra å være student og frilanser til å bli arbeidsgiver. Han produserer mindre selv, og jobber mer administrativt.

– Det er et stort ansvar å ha ansatte. Alle skal ha lønn, gode rettigheter og trives på jobb. Heldigvis har jeg et fantastisk team som gjør det så gøy og meningsfullt å drive med dette, sier han.

Tobias Hole Aasgarden

Fornøyde med Sparebanken Sør

Valg av bank beskriver Tobias som en «no brainer». 



– Det var enkelt for oss å velge Sparebanken Sør som bedriftsbank, på bakgrunn av den gode erfaringen økonomiansvarlig hadde fra andre selskaper.
 
Han forteller at han ble overrasket over hvor raskt det gikk å etablere aksjeselskapet etter første møte i banken, og hvor sømløst samarbeidet har vært hittil.

– Jo mindre tid vi bruker på bank-ting, jo mer tid får vi til å holde på med prosjektene våre. Derfor er vi så fornøyde med hvor enkelt og raskt vi har fått hjelp i Sparebanken Sør, og hvor oversiktlig kundeforholdet er. 

Tobias Hole Aasgarden

Digitale verktøy og god rådgivning til bedrifter

Assisterende banksjef Anne Grindland Sædberg og bedriftsrådgiver Sara Frivold Pedersen er glade for å kunne støtte bedrifter, slik som South Coast Creative, i etableringsfasen og er takknemlige for tilliten deres.
 
– Sparebanken Sør tilbyr moderne, digitale verktøy og tjenester som gjør det enkelt for bedrifter i etableringsfasen å håndtere økonomien sin. Samtidig er det viktig for oss å opprettholde den personlige kontakten og nærheten. Rådgiverne våre er kjent for sin lokalkunnskap og ekspertise, som vi gjerne bruker for å hjelpe virksomheter å realisere sitt potensial, sier Sara.

Sara Frivold Pedersen og Anne Grindland Sædberg i Sparebanken Sør
 
Anne forteller at hun har latt seg imponere av Tobias, Kathrine og resten av gjengen i South Coast Creative.
 
– Det skal litt til å imponere meg, men det har de virkelig gjort. Det er flott å se hvordan de bruker evnene sine til å skape ting her i Kristiansand! I tillegg har de vært ryddige og grundige når det gjelder økonomien, noe vi selvfølgelig er opptatt av, sier Anne.

Norge på langs og dramatikk i Australia

Arbeidshverdagen er variert, og South Coast Creative har mange ulike kunder. Når Tobias blir bedt om å beskrive noen av sine mest spennende oppdrag, er han rask til å nevne et prosjekt de gjorde med Norges Frivilligsentraler i fjor, hvor de dokumenterte en sykkeltur fra Nordkapp til Lindesnes. Dette involverte å lage en dokumentarserie på seks episoder, som satte søkelys på å bringe generasjoner sammen og oppmuntre eldre til å komme seg mer ut.
 
– Det var en nydelig tur, på alle måter, sier han.

Emma Lunden på sykkeltur
 
Et annet prosjekt som har satt spor var da de dro på turné med Keiino til Australia. De skulle lage en reisedokumentar om hvor vakkert og fint det er å reise i Australia, men akkurat da de var der opplevde landet den største flommen på 40 år. Veier ble stengt, konserter avlyst og det var forbudt å bade. Midt oppi det hele ble vokalisten Alexandra skadet av en koala og måtte legges inn på sykehus. Til tross for utfordringene, føler Tobias at det faktisk forbedret filmproduksjonen.



– Situasjonen tvang oss til å tilpasse oss. Å lage film når ting ikke går som planlagt, skaper ofte bedre TV. Det var en spesiell opplevelse, bemerker han.

Tobias med en kenguru i Australia


Tips til gründerspirer

Til andre som ønsker å gjøre hobbyen sin til karriere har Tobias følgende råd:
– Gå for det! Du vil sannsynligvis angre hvis du ikke prøver.
 
I tillegg mener han det er svært viktig å finne et bra team, og at gründere ikke bør prøve å gjøre alt alene. 



– Finn folk som har ulike ferdigheter enn deg selv, da vil du komme mye lenger.

Matias Knudsen, Nico Hagen, Tobias Hole Aasgaarden
 
Kraftig vekst på få år

Siden oppstarten av South Coast Creative i 2019 har det bare gått oppover. Til og med pandemien kom de styrket ut av, blant annet ved at de raskt klarte å levere tjenester som var relevante i øyeblikket, slik som streaming.
Tobias har stor tro på at suksessen selskapet har oppnådd, skyldes det sterke laget de har bygd. Han roser sine ansatte for å være dynamiske, engasjerte og kompetente, og mener at dette er grunnen til at de gang på gang blir valgt av kunder.



– Å ha et team som fungerer bra sammen er viktig både for oss internt, og for kundene våre. Selv om vekst kan by på utfordringer, har prosessen vært tilnærmet smertefri, takket være gjengen vi er nå, avslutter Tobias.

Av: Siril Reyes Aartun Leder marked og kommunikasjon
Blogg:
Ikke bare bank