Abdul fikk oppfylt drømmen om egen bolig
Abdul Kadyr Edelbiev (30) fra Sandnes er stolt og glad over å kunne flytte inn i egen bolig sammen med kona og sønnen. – Det betyr veldig mye for oss å eie vårt eget hus, sier han.
Abdul Kadyr Edelbiev (30) fra Sandnes hadde nesten gitt opp å få lån til å kjøpe egen leilighet til seg og familien, etter å ha fått nei i mange banker. – Da jeg snakket med Sparebanken Sør, så løsnet alt, forteller han.
– Lite egenkapital og bare én inntekt var en «dealbreaker» for alle bankene jeg snakket med om boliglån, og jeg følte ikke at vi fikk den hjelpen vi trengte. Det snudde da jeg kom i kontakt med Kristine i Sparebanken Sør. Fra første stund opplevde jeg en profesjonell rådgiver som virkelig brydde seg og ville det beste for oss, sier Abdul takknemlig.
Foreldre som kausjonister
Det kreves minimum 15 prosent egenkapital for å få boliglån. Dette hadde ikke Abdul, selv om han og kona var i stand til å betjene lånet på egenhånd. De var derfor avhengige av kausjonist, og Abduls foreldre stilte opp med sikkerhet i egen bolig.
– Kristine ga oss tips og råd til hva vi måtte gjøre, blant annet hva slags informasjon vi måtte gi til mine foreldres bank. Etter dette gikk alt på skinner, og vi fikk et veldig godt lånetilbud som gjorde at boligkjøpet gikk i boks, forteller han.
Hva er en kausjonist?
Med dagens priser i boligmarkedet er svært mange unge avhengige av kausjonist for å få kjøpt leilighet, men mange er usikre på hvordan de går fram.
– Derfor er det så viktig å ha en god rådgiver som kunne forklare oss alt vi trengte å vite, sier Abdul.
Les mer om hvordan foreldre kan hjelpe barna inn på boligmarkedet her.
Finansiell rådgiver, Kristine Lillebø, forklarer at det ved første øyekast virket vanskelig at foreldrene til Abdul kunne stille som kausjonister, fordi panten på huset deres var for høy.
– Da vi så nærmere på det fant vi ut at panten ikke var justert ned etter at de kjøpte boligen, selv om de har betalt ned mye på lånet sitt. De tok derfor kontakt med sin bank og fikk nedkvittert panten, og dermed hadde de likevel nok sikkerhet til å kausjonere for Abdul, sier hun.
God service
Abdul er storfornøyd med servicen han har fått i Sparebanken Sør.
– Kristine avviste oss ikke i første møte. I stedet kjempet hun for å finne en god løsning, og vi følte oss hørt og ivaretatt i hele prosessen. Hun brydde seg om oss.
Hans budskap til andre i samme situasjon er å ikke miste håpet.
– Finn riktig rådgiver og få hjelp. Det finnes mange muligheter du kanskje ikke vet om.
– Bli kjent med kunden
Kristine Lillebø er glad for at det ordnet seg for Abdul og familien.
– For oss i Sparebanken Sør er det veldig viktig å bli kjent med kunden og gi ordentlig oppfølging. Vi snur alle steiner, og ofte finner vi gode løsninger, slik som i dette tilfellet, sier hun.
Hun understreker at alle skal bli tatt på alvor, selv om det ikke alltid er mulig å gi lån med en gang.
– Da er det utrolig viktig med god rådgivning slik at kunden forstår hva som skal til for at boligdrømmen kan bli en realitet, sier Kristine.
Priseksempel på boliglånet
Eff. rente 6,08 %, 2 mill., o/25 år, etabl.geb. 3500 kr. Kost. 1 826 173 kr.
Totalt: 3 829 673 kroner.