Hva kjennetegner en god nettbutikk?

  •  

Cathrine Ødegaard i Balder Betaling deler mange gode tips til deg som vil starte eller forbedre nettbutikken til bedriften.

Hvilke spørsmål er det viktig å stille seg når man skal satse på nettbutikk? Kanskje selskapet allerede har en nettbutikk, men ønsker å øke salget? Finnes det i så fall noen tips du kan ta med deg på veien? Cathrine Ødegaard fra Balder Betaling er gjest i denne episoden av Næringspodden og gir oss mange gode svar.

Cathrine Ødegaard er leder for innovasjon og kommersialisering i Balder Betaling og hjelper små og mellomstore bedrifter med å lykkes med digitale forretningsmuligheter. Hun jobber også tett med Vipps som lager løsninger for nettbutikker (åpnes i ny fane).

– Det som gjør denne jobben så spennende er at vi får være tett på Vipps sin forretningsutvikling parallelt med å knytte dette til bankene sitt samfunnsansvar. Vi kan løfte blikket når vi vurderer betydningen av nye teknologiske muligheter, slik som netthandel og nettbutikker gjør nå, sier Cathrine.

Varehandel er et område som er sterkt påvirket av koronakrisen, men mange stengte butikker har opplevd stor vekst på nett. I 2019 vokste antall bedrifter med nettbutikk 25 prosent i året. I april 2020, etter at Norge stengte ned, vokste antall bedrifter med nettbutikk med hele 60 prosent ifølge tall fra Virke.

Hvorfor nettbutikk?

Cathrine brenner for å dele kunnskap om nettbutikk og netthandel til små og mellomstore bedrifter.

– Digitaliseringen i samfunnet skaper noen fantastiske forretningsmuligheter, men her gjelder det å henge med i svingene. For bedrifter betyr dette å tilby eksisterende varer på nye måter - hvilket nettbutikker kan gjøre, men også å utvikle nye varer og tjenester til nye kundesegment som vokser frem, sier hun engasjert.

Tips til bedrifter som skal starte nettbutikk

  1. Finn ut hva som er ditt kundesegment, altså hva som kjennetegner dine kunder
  2. Finn et tydelig budskap for hvordan dine varer og tjenester skaper verdi for kundesegmentene
  3. Velg en samarbeidspartner som kan levere på punktene over, både når det gjelder teknisk oppsett av nettbutikken og markedsføring

Hvordan lokalbutikker kan øke salget på nett

Mange tenker kanskje at en lokal bedrift selger til et lokalt marked, og når kun de kundene som er mulig i lokalmarkedet. Cathrine mener likevel det er mange fordeler med å starte nettbutikk, også for lokale bedrifter.

– Med et større marked opplever mange lokale bedrifter økt salg og at 60 -70 prosent av kundemassen plutselig kommer fra hele Norge. Du kan holde butikken åpen hele døgnet, samtidig som du selv kun trenger å gå på jobb innenfor din "normale" arbeidstid. Butikken din jobber for deg - det må jo være helt fantastisk!, sier Cathrine.

Hun påpeker at en nettbutikk også kan være verdifull for din fysiske butikk.

– Ved bruk av digitale verktøy, er det mulig å si noe om hva som gjør varene og tjenestene dine bedre. Innsikt fra nettbutikken kan brukes til å forbedre tilbud eller prising av varene du allerede selger i fysisk butikk, og kan hjelpe deg til å planlegge innkjøp av varer basert på etterspørsel i nettbutikken.

Cathrines råd om fremgangsmåte for å starte nettbutikk

  1. Start med å sette opp en god forretningsmodell, definert verdiforslaget, hvem som er mitt ønskede kundesegment og i hvilke kanaler jeg finner disse kundene. Videre hadde jeg vurdert potensielle partnere på sikt for å øke salget ytterligere.

    • Teknisk partner eller kanskje en plattform (Shopify, Nettbutikk24, Woocommerce)
    • Lage en prisstrategi for varene mine

  2. Forberede kommunikasjon

    • Lage en plan for markedsføring av nettbutikken
    • Bruke fysisk butikk til å markedsføre nettbutikken.
    • Få dine eksisterende kunder til å spre nettbutikken din til sine venner

  3. Prøv og feil sammen med kundene dine, teste ulike tilbud, kampanjer, språkbruk osv. Jeg liker å jobbe innsiktsdrevet. Dette minimerer også risikoen for å feile og høyner mulighetene for å lykkes.
  •  

Hudpleiesalong økte omsetning med 70 prosent etter oppstart av nettbutikk

Det er flere som har benyttet koronapandemien på å endre sine forretningsmodeller, en av disse er Trudes Hudpleie. 
Trude hadde egentlig ikke tenkt at hun skulle drive nettbutikk. Hun følte det var for mye å sette seg inn i, og at hun hadde nok med den daglige driften. Da hun måtte stenge salongen på grunn av smittetiltak fikk hun ekstra tid til å forsøke nye områder å tjene penger på, og det resulterte i egen nettbutikk. Etter oppstart opplevde salongen hennes hele 70 prosent vekst, og da med kunder over hele landet.

– En flott lokal salong som nå har utvidet markedet sitt og må ansette flere folk, sier Cathrine.

trudes-hudpleie-skjermbilde

Tips til nettbutikker som vil selge mer

  1. Hvordan er en typisk brukeropplevelse er på nettsiden din? Finn ut hvor kundene faller fra.
    • 30 % faller fra om det tar for lang tid å laste opp siden
    • Nettsiden din må være god på mobil – 90 % av brukerne går inn via mobil
    • Er det enkelt å finne frem til varene?
    • Er varene søkbare på nettet?
    • Hvis du har varer som ofte kjøpes sammen, kan du lage en kampanje på dette?

  2. Betalingsløsningen må være så enkel som mulig

    • Informer gjerne på forsiden hvilke betalingsløsninger du har. Her anbefaler jeg selvsagt Vipps som har gode løsninger for nettbutikker.
    • Verdt å vite: over 30 % faller fra om de må legge inn kortnummer.
    • Tilby betalingsløsninger for alle kunder

  3. Opplys om og følg opp på frakt
    •  

Viktig å tenke på når du skal starte nettbutikk

Trude er ikke alene om å utforske netthandel som en mulighet. Å starte en nettbutikk krever kanskje en litt annen kompetanse enn mange naturlig har opparbeidet seg.

– Den største utfordringen er alle valgene man står overfor, mange synes nok at dette er overveldende. Men i starten er det to valg man står mellom: 

  1. Velge om du skal utvikle nettbutikken selv og bruke mye ressurser på dette. Det gir et større sett med muligheter, men også mer ansvar for nettbutikkens oppetid og at tekniske løsninger fungerer sømløst.

  2. Velge en teknisk partner du kan bygge nettbutikken din med. Dette er et populært valg for mange bedrifter som vil komme raskt i gang uten for mange ressurser.

Ifølge Cathrine er den vanligste feilen mange gjør i starten å ta beslutninger basert på det venner og bekjente har valgt.

– Valget kan være så overveldende at mange velger å stole på det andre har valgt. Dette er nødvendigvis det som passer ditt fremtidige behov. Min anbefaling er å søke litt på nettet etter nettbutikker du selv synes er dyktige, og finne ut hvordan dette kan benyttes inn i eget oppsett. Det er veldig mange gode løsninger der ute, sier Cathrine.

En del bedrifter har investert mye tid og penger for å bli gode på dette feltet. Disse bedriftene har noen fellestrekk mener Cathrine:

– De tenker at de skal bli store allerede ved etablering. De satser nasjonalt, men med planer om internasjonalisering. De velger løsninger som gjør det mulig å skalere raskt.

Dette fokuserer sukessbedriftene på

Bedriftene som lykkes har noen fokusområder, som kan være nyttige for andre i oppstartsfasen å la seg inspirere av:

  • De jobber for å skape de beste kundeopplevelsene
  • De har en nettside som er enkel å bruke spesielt på mobil
  • De er bevisst på type varer de har, og kan “bundle” varer inn i ulike tilbud
  • De prøver og feiler hele tiden, og på den måten finner de raskt ut hva som gir resultater
  • Det er friksjonsfritt å betale
  • De har god informasjon om varer, varelager og frakt
  • Ved å gi kunden god informasjon, får du også færre henvendelser fra kunder

Fakta om Balder betaling

Balder Betaling er en samarbeidsplattform på vegne av 15 sparebanker, også Sparebanken Sør. De har spisskompetanse innen betaling og ID, og driver med strategisk forretningsutviklingen innenfor ulike områder. De fokuserer spesielt på forretningsområder innenfor netthandel, hvor de ser at mange bedriftskunder ofte henger litt etter.

Du kan også lytte og abonnere på Næringspodden via iPhone, iPad og andre Apple-produkter

Apple Podcaster   aCast   Google Podcasts   Pocket Casts

Av: Eivind Håverstad Growth manager
Blogg:
Ikke bare bank