Uveil - Som Airbnb, bare for filmproduksjonsselskaper

  •  

Seriegründeren, Fredrik Opheim, er nå til på sitt nye konsept, Uveil, som skal hjelpe filmproduksjonsselskaper å spare tid på å finne gode lokasjoner.

Etter flere års erfaring fra filmproduksjon jobber Fredrik Opheim nå med et nytt konsept, Uveil, som skal spare filmbransjen for tid og frustrasjon. – Vi er på mange måter Airbnb, bare for produksjonsselskaper og “location scouters”, sier Fredrik.

Fredrik Opheim har i flere år drevet Batfish sammen med Oddvar Elgvin, et selskap som produserte levende bilder for en rekke selskaper på Agder. Det som startet på skolebenken skulle vise seg å bli deres levebrød i mange år. Nå jobber han med nok et oppstartsselskap som skal gi filmbransjen mer tid og mindre frustrasjon knyttet til jakten på gode lokasjoner. 

Du kan også lytte og abonnere på Næringspodden via iPhone, iPad og andre Apple-produkter

Apple Podcaster   aCast   Google Podcasts   Pocket Casts

Fredrik er for øyeblikket kanskje mest kjent som en av gründerne bak filmproduksjonsselskapet, Batfish. Et selskap han var med på å starte allerede som 16-åring.

- Vi startet Batfish fra skolebenken og har hatt det vanvittig gøy på denne reisen. Samtidig skjer det en del fra du er 16 til 24 år. Batfish var en suksessfull bedrift til dagen vi valgte å avvikle selskapet. Faktisk hadde vi på daværende tidspunktet nok omsetning i selskapet til å ansette én til, men tiden var inne for et veivalg. Satse videre på Batfish, eller utvide horisonten og forsøke andre ting i livet, sier Fredrik.

Når en dør lukkes, åpnes en ny. Fredrik ligger på ingen måte på latsiden, og er nå i full gang med å utvikle et nytt konsept som skal hjelpe filmbransjen med å finne gode lokasjoner for sine produksjoner.

- Uveil er navnet på selskapet. Skal man ha gode steder å filme, må man kjenne til de gode lokasjonene. Dette er ofte et stort tidssluk, og tar tid som produksjonsselskaper heller kunne brukt på kreativt arbeid. Med Uveil skal vi lage en god oversikt over disse juvelene av noen lokasjoner, og skape en møteplass for de som vil leie ut plassen, samt de som vi leie. Vi er på mange måter Airbnb, bare for produksjonsselskaper og “location scouters”, sier han.

Strukturere tanker og forretningsidéer

Når vi spør hvor denne idéen oppstod, retter Fredrik seg på stolen. Han forteller entusiastisk om sin notatbok fylt med tanker og idéer. Etter selv å ha brukt mye tid og krefter på å finne gode lokasjoner, ble idéen om en markedsplass for lokasjoner notert ned i boka.

- Realiteten er at man ikke kan gjøre alt på en gang, derfor noterer jeg gode idéer som gir meg muligheten til å ta disse frem igjen på et senere tidspunkt. Det var slik konseptet bak Uveil oppstod, en løsning på et problem og et tidssluk vi opplevde når vi drev Batfish, sier Opheim.

Med seg på laget har han et utviklingsselskap, og sammen danner de det som skal bli Europas nye markedsplass for gode lokasjoner. 

- Interessen har vært veldig bra frem til nå, og det er gode signaler på at det finnes et behov i markedet. Noe jeg har lært meg gjennom mange år som gründer er at det å prate tidlig med markedet og andre mennesker om konsepter og idéer er viktig. Jo tidligere, jo bedre. Å jevnlig ta en sjekk i markedet har flere oppsider. Du får en bekreftelse på at du er på riktig vei, og menneskene du snakker med kan fort bli dine fremtidige kunder, sier Opheim.

Tips til gründere

Gjennom sin karriere har han opplevd å få kunder på alle mulige måter, men oftest gjennom fellesmiljøer, næringsforeninger og arrangementer. 

- Det er ikke alle som er like glade i å mingle men noe av det jeg har lært meg etter en del år som næringsdrivende, er at dette er en helt sentral del av det å få kunder. Å bli kjent med andre og knytte kontakter har vært uvurderlig i vårt arbeid for Batfish, og nå også i utviklingsfasen av Uveil. Det kan hende de kontaktene man stifter der og da ikke er så relevante, men du vet aldri når man i fremtiden må ta en telefon og be om en tjeneste. Så mitt tips til andre er å knytte til seg noen miljøer som kan gi feedback og hvor du kan knytte ytterligere kontakter, sier Fredrik.

Vil du høre mer av det Fredrik har på hjertet og hans arbeid for å utvikle Uveil? Lytt til denne episoden av Næringspodden.

Du kan også lytte og abonnere på Næringspodden via iPhone, iPad og andre Apple-produkter

Apple Podcaster   aCast   Google Podcasts   Pocket Casts


Ønsker du å gi tilbakemelding?

Vi setter stor pris på både ris eller ros, og tips til andre vi kan intervjue i podkasten for næringslivet i sør. 

Send e-post

Vil du ha beskjed når nye podkaster er klare?

Det er bare å melde deg på Næringspoddens nyhetsbrev, så får du e-post når vi legger ut nye episoder. Husk å bekrefte i lenken vi sender på e-post, da!

Meld deg på nyhetsbrev her

Fredrik Opheim

Rolle: Gründer

Selskap: Uveil

Nettside: Uveil.no

Blogg:
Ikke bare bank