Er lenker fra banken trygge?
Er du usikker på om det er trygt å klikke på lenker du mottar i e-post eller SMS fra banken? Slik vet du hva som faktisk kommer fra oss.
Målet vårt er at du som kunde skal motta relevant og nyttig informasjon fra oss tilpasset nettopp deg. Vi vil derfor av og til sende deg en e-post hvor vi gir deg gode råd og nyheter innen sparing, lån, forsikring og smart bruk av mobilbank.
– Vi ønsker å ta vare på din sikkerhet på nett, derfor tipser vi om hvordan du kan unngå svindel, sier sier Åsmund Myklevoll i Sparebanken Sør.
Åsmund er ansvarlig for digital sikkerhet, og har utviklet Sparebanken Sørs policy for klikkbare lenker. Han forklarer hvordan du kan forvente å motta kommunikasjon fra banken:
– Vi vil av og til sende deg e-poster med lenker til våre egne nettsider, men vi sender deg ikke lenker fører deg til en innloggingsside.
Åsmund presiserer at det er ett unntak:
– Dersom du nettopp har bestilt et produkt, en tjeneste eller gjort noe annet på sor.no, får du en bekreftelse. I en slik e-post vil vi kunne sende deg lenker direkte til innlogging i nettbank eller mobilbank, sier han.
Slik sjekker du lenkene
Dersom du har fått en e-post med klikkbare lenker, finnes det en enkel måte å sjekke hvor lenkene fører til før du klikker på dem.
– Hold musepekeren over lenken, da vil du se nettadressen, ofte nederst i venstre hjørne.
E-poster og SMS fra banken vil aldri inneholde lenker til andre domener enn https://www.sor.no/, https://kampanje.sor.no/, eller https:://www.gulleklubben.no/. De vil også alltid være sikre, det vil si at de starter med https://, ikke http://.
Aldri oppgi BankID-informasjon
Banken vil i noen tilfeller sende deg lenker til skjemaer hvor du blir bedt om å fylle inn ikke-sensitive opplysninger. Det vil si ikke opplysninger om passord og eller BankID-informasjon.
Slike skjemaer kan for eksempel være påmeldinger til arrangementer banken har, og url-en vil starte med "http://epost.sor.no/".
– Vi ber deg aldri om å oppgi passord, brukernavn eller BankID-informasjon rett etter du har klikket på lenke i en e-post. Det vil alltid være en mellomside før du går videre til en side med BankID-innlogging, sier Åsmund.
Opplever du noe annet enn dette, advare Åsmund om at det kan være svindel.
– I e-poster fra oss vil det alltid være en informasjonsside etter du har klikket på lenke hvor vi igjen ber deg klikke på en knapp for å logge inn i nettbanken, understreker han.
Han legger til at du alltid kan kontakte kundeservice hvis du er usikker på om en lenke eller e-post vi har sendt deg er ekte.
Svindel.no
Norske banker har gått sammen om en informasjonsside som kan lære deg selvforsvar mot svindel. Vi anbefaler at du bruker denne til å bli enda flinkere på sikkerhet.
Gå til svindel.no (åpnes i nytt vindu).