Falske nettbutikker: Unngå å bli svindlet

  •  

Nina Merethe Olsen er svindeleksepert i Sparebanken Sør, og lærer deg å kjenne lusa på gangen.

Svindlere blir flinkere og flinkere til å lure oss på nettet. Slik kjenner du igjen tegnene på at nettbutikken er falsk.

– Ta en ekstra sjekk hver gang du skal handle. Det holder ikke at du kjenner igjen nettbutikken, for det er ganske enkelt å lage en god kopi, sier Nina Merethe Olsen, svindelekspert i Sparebanken Sør.

Netthandelen øker år for år, og Nina Merethe mener at alle vi som handler på nett bør skaffe oss grunnleggende kunnskap om hvordan en falsk nettbutikk ser ut.

– Ekstremt lave priser, dårlig design og språk, manglende kontaktinformasjon er tegn på at nettbutikken er useriøs, og dermed et forsøk på svindel, sier hun.

Nina Merethes tips for å avsløre en falsk nettbutikk

  • Sjekk priser nøye: Vær skeptisk til ekstremt lave priser.
  • Søk etter kontaktinformasjon: Kontroller om nettbutikken gir troverdig kontaktinfo.
  • Vurder nettsidens kvalitet: Dårlig design og skrivefeil er advarselstegn.
  • Les kundeanmeldelser: Vær obs på falske eller manglende anmeldelser.
  • Sjekk betalingsløsningen: Bruk kun sikre betalingsmetoder.
  • Sjekk nettsidens sikkerhet: Sørg for at nettsiden bruker sikker tilkobling (https://).
  • Undersøk returretten: Manglende returpolitikk kan være et faresignal.
  • Ekstratips: Bruk Visa kredittkort når du handler på nett, så har du bedre rettigheter dersom noe skulle skje.

Urealistisk lave priser

Et av de mest åpenbare tegnene på en falsk nettbutikk er urealistisk lave priser. Når prisene på produkter virker for gode til å være sanne, er det ofte svindel.

Nina Merethe oppfordrer til å sjekke prisen på produktet andre steder på nett, for å få et realistisk bilde av hva det faktisk koster.

– Svindlere bruker lokketilbud for å få deg til å handle raskt, uten å tenke deg om. Når du ser varer til en brøkdel av normalprisen, er det et tydelig varseltegn.

Mangel på kontaktinformasjon

Pålitelige nettbutikker har tydelig og lett tilgjengelig kontaktinformasjon, inkludert telefonnummer, e-postadresse og fysisk adresse.

En falsk nettbutikk mangler ofte denne informasjonen, eller så har de kanskje litt, men ikke fullstendig kontaktinformasjon.

– Svindlere vil selvfølgelig ikke bli kontaktet eller spores opp. Mangel på, eller feil kontaktinformasjon er et sikkert tegn på at nettbutikken er useriøs, sier Nina Merethe.

Dårlig design og språklige feil

Profesjonelle nettbutikker investerer i gode nettsider. Hvis designet er uprofesjonelt eller tekstene er fulle av feil, bør du være skeptisk.

– De fleste falske nettbutikker er laget med lite tid, og ofte i utlandet. Ofte er det dårlige, direkte oversettelser fra engelsk i språket på siden, og noen ganger kan man finne ord på andre språk, sier hun.

Manglende eller falske kundeanmeldelser

Nettbutikker som har produktanmeldelser fra ekte kunder, er et kvalitetstegn på at dette er en nettbutikk du kan stole på. Men Nina Merethe advarer mot at disse også kan være falske.

– Hvis alle anmeldelsene er overdrevent positive og mangler detaljer, kan de være fabrikkert. Ekte anmeldelser er alltid litt nyansert, sier hun.

Noen har ingen anmeldelser i det hele tatt, noe som også er et faresignal.

Mistenkelig betalingsløsning

Seriøse nettbutikker bruker sikre betalingsløsninger som kredittkort, PayPal, Klarna eller Vipps. Hvis du blir bedt om å overføre penger direkte til en ukjent bankkonto eller via uvanlige betalingsmetoder, kan det være et tegn på svindel.

– Svindlere velger ofte betalingsmetoder som gjør det vanskelig å spore pengene eller få dem tilbake.

Nettstedets sikkerhet

Lenge har det vært viktig å se etter om URL-en starter med «https», og at den har et hengelåsikon ved siden av adresselinjen. Men dette rådet er ikke lenger like gjeldende. Flere og flere svindlere vet nemlig at mangel på dette kan avsløre dem.

– Har ikke nettsiden hengelåsikon, bør du styre unna – og selv om den har det, er det ikke sikkert det er trygt å handle der likevel, advarer Nina Merethe.

Ingen returrett eller garanti

Troverdige nettbutikker har alltid klart definerte retningslinjer for retur og garanti.

– De som prøver å svindle deg gjennom en nettbutikk, vil ikke gi deg muligheten til å sende tilbake det du har kjøpt. De ønsker verken å gi deg penger tilbake eller bli sporet, sier hun.

Priseksempel Visa kredittkort

Eff.rente 21,19 %, 15 000,-, o/12 md. Kostnad 1434 kroner. Totalt: 16 434 kroner.

Susanne Tollerød, profilbilde
Av: Susanne Tollerød Kommunikasjonsrådgiver
Blogg:
Ikke bare bank