Spørsmål og svar om netthandel
Netthandel er blitt dagligdags, og kan gjøres både hjemme fra sofaen og mens du er på farten.
Her har vi samlet noen spørsmål og svar vedrørende netthandel med Verified by Visa, slik at dere som lurer på det kan vite litt mer.
Hva er Verified by Visa?
Verified by Visa er en tjeneste som innebærer bruk av tilleggssikkerhet som beskytter mot at uvedkommende betaler med kortet ditt på Internett.
Hva må jeg gjøre for å ta i bruk Verified by Visa?
Hvis du har kort med Visa i Sparebanken Sør, er du automatisk med i ordningen. I tillegg må du ha kodebrikken, BankID-appen eller mobilbanken vår.
Hvor kan jeg handle med Verified by Visa?
Dersom nettbutikken tilbyr Verified by Visa vil dette fremkomme på deres nettsider. Det vil også fremkomme i betalingsløsningen der du taster inn kortnummeret og utløpsdatoen fra kortet.
Hvor mye koster Verified by Visa?
Å betale med kort i en nettbutikk som har Verified by Visa koster det samme som å betale med kort i en vanlig butikk. Du betaler ikke noe ekstra for å benytte Verified by Visa.
Kan jeg betale med kortet mitt uten å benytte koder?
Nei, ikke i butikker merket med Verified by Visa. Du er dermed trygg på at innen andre kan bruke kortet ditt til betaling på Internett. Det er viktig at du har sikkerhetsløsningen (kodebrikken, BankID-appen eller mobilbanken) tilgjengelig når du skal betale med kort på nettet. I nettbutikker som ikke har innført Verified by Visa, kan du handle som før.
Hvordan beskytter Verified by Visa?
Når du taster kode ved kjøp av varer eller tjenester hos en nettbutikk som tilbyr løsningen, bekrefter du at du er rettmessig eier av kortet før betalingen blir godtatt. Slik sikres at uvedkommende ikke får brukt kortnummeret ditt hos denne nettbutikken. Kortnummer alene er altså ikke tilstrekkelig for å få gjennomført en netthandel hos en nettbutikk som tilbyr løsningen.
Hvordan blir mitt kortnummer beskyttet når jeg handler i en nettbutikk med Verified by Visa?
Visa er svært opptatt av at personlige eller finansielle opplysninger ikke misbrukes. Informasjonen benyttes kun til angitt formål. Visa forsikrer deg om at slik informasjon behandles sikkert. Personinformasjon og betalingskortinformasjon håndteres med bruk av et høyt krypteringsnivå, og lagres på sikre servere bak en brannmur for å sikre mot uautorisert tilgang.
Det er også viktig å huske at du alltid oppbevarer passord og andre personlige ID-opplysninger konfidensielt.
Er det enkelt å benytte Verified by Visa?
Ja! Verified by Visa er raskt og enkelt å bruke. Etter at du har tastet inn kortnummer og kortets utløpsdato vil du bli bedt om å identifisere deg. Du identifiserer deg på samme måte som når du logger deg på nettbanken. Du kan til og med bruke mobilbanken til å identifisere deg.
Du behøver altså ikke noen nye koder hvis du allerede benytter Sparebanken Sør sin nettbank eller mobilbank. Har du ikke nettbank fra før, får du dette ved å ta kontakt med banken.
Hvilke kortprodukter kan benyttes med Verified by Visa?
Alle Visa-kort i Sparebanken Sør kan benyttes med sikkerhetsløsning. Unntaket er Lommepengekortet som ikke kan benyttes til handel på Internett, da de ikke er utstyrt med kortnummer på selve kortet.
Kan jeg bruke Verified by Visa fra en annen PC?
En av de store fordelene med Verified by Visa, er at den virker fra nær sagt alle pc-er med internettilknytning, og fra mobil. Det er ingen spesiell programvare som må installeres. Skulle du likevel få problemer, bør du sjekke at cookies og JavaScript er tilgjengelig og at pop-up killers ikke aktiveres på din pc.
Hvilken kode bruker jeg når jeg bruker mitt kort på en annen persons konto?
Du bruker alltid din personlige kode (brukernavn/passord) når du bruker kort som er preget med ditt navn, selv om kortet er tilknyttet konto på en annen person eller et firma.
- Eksempel: Når du bruker ditt kort på din ektefelles konto, må du bruke din personlige kode (brukernavn/passord) og ikke ektefellens. Det samme gjelder dersom kortet er knyttet til arbeidsgivers konto.
Hvis jeg har flere sikkerhetsløsninger – hvilken skal jeg bruke?
Det er nok veldig få dette gjelder, men det kan være noen som av ulike årsaker har flere sikkerhetsløsninger. Du blir da bedt om å benytte den sikkerhetsløsningen som er knyttet til nettbanken din.
Hva skjer hvis sikkerhetsløsningen er sperret?
Da vil du ikke få gjennomført identifiseringen/autentiseringen og dermed ikke betalt. Ta kontakt med kundesenteret for å få hjelp når som helst på døgnet på telefon 38 10 92 00.
Kan jeg benytte BankID i denne løsningen?
Ja, du kan benytte BankID fra Sparebanken Sør eller fra annen bank for å legitimere deg på nett.
Denne artikkelen er tidligere publisert på www.sor.no. Redigert 12 september 2013, 25. oktober 2016, 14. februar 2017, 27. januar 2021, 17. juni og 2. juli 2024.