Pass deg for svindel under fusjonsperioden
I overgangen fra Sparebanken Sør til Sparebanken Norge er det ekstra viktig å være oppmerksom på svindlere som forsøker å lure deg. Her får du de viktigste rådene.
Vi ønsker å beskytte deg mot svindel, spesielt nå som vi gjennomgår en fusjon. I en slik periode kan det være lett å bli usikker, men vi er her for å hjelpe deg.
Det viktigste å huske:
- Du trenger ikke å foreta deg noe som helst i forbindelse med at vi blir Sparebanken Norge. Dine kontoer, kort og BankID vil fungere helt som før. For eksempel vil vi ikke be deg om å sperre eller spore midler, flytte penger til ny konto eller lignende.
- Vi vil aldri be deg om å oppgi sensitiv informasjon som BankID- og kortinformasjon, personlig passord og koder.
- Aldri del BankID- og kortinformasjon eller bekreft med BankID etter instruks fra andre. BankID brukes aldri til å bekrefte identitet over telefon.
- Svindlere spiller på tidspress og frykt for å få deg til å foreta forhastede valg.
- Kontakt oss direkte hvis du er i tvil om en henvendelse er ekte.
Her finner du oss
I tillegg minner vi om at du som kunde inntil videre skal bruke www.sor.no slik du pleier, for eksempel til å logge deg inn i nettbanken. På sikt får vi helt nye nettsider.
Vi har samme telefonnummer som før, 38 10 92 00, og du når oss på chat i den vanlige mobilbanken og nettbanken.
Vi er her for deg, og sammen kan vi sørge for at du er trygg. Ta kontakt hvis du har spørsmål eller trenger hjelp. Kundeservice er åpent døgnet rundt.
Ulike metoder
Svindlerne forsøker å lure deg på forskjellige måter. Her er noen vanlige metoder du bør være oppmerksom på:
- “Phishing” kalles det når svindlere sender e-poster som ser ut som våre, men med endrede lenker. Sjekk alltid detaljer som e-postadressen til avsender hvis du er usikker. Les mer om hva du skal se etter her.
- Falske SMS-er om fusjonen med telefonnumre som ligner våre. Gjerne med lenke til noe du må gjøre som haster.
- Svindlere ringer og utgir seg for å være fra Sparebanken Sør eller Sparebanken Norge, og ber om aktiv deltakelse fra deg som kunde. De kan ofte bruke påskudd som at BankID må oppdateres, sparepengene må flyttes til en ny konto eller at det har skjedd en teknisk feil som gjør at du må logge på nettbanken eller godkjenne med BankID.
- Falske nettsider: Svindlere lager kopier av våre nettsider som de prøver å få deg til å logge inn på. Her kan du lese mer om hvordan du oppdager falske nettsider.
- Hjemmebesøk: Svindlere kan besøke deg hjemme under påskudd av å hjelpe deg eller rekruttere nye kunder. Dette er noe vi aldri ville gjort.
Svindel.no
Norske banker har gått sammen om en informasjonsside som kan lære deg selvforsvar mot svindel. Vi anbefaler at du bruker denne til å bli enda flinkere på sikkerhet.
Gå til svindel.no (åpnes i nytt vindu).