Ansiktene bak bankfasaden

  •  

Fredrik, Kantasit, Anne og Camilla jobber for å finne gode løsninger som gjør hverdagen for kundene og de ansatte så bra som mulig.

Du møter dem ikke hvis du går i banken for å få råd, men alle som jobber i banken forholder seg til det de driver med. Hva er det de gjør?

Anne, Kantasit, Fredrik, Camilla og er forholdsvis nyansatte i Sparebanken Sør. Titlene deres er data scientist, RPA-utvikler og forretningsutvikler. Alle fire er et bindeledd mellom kundene, bankens ansatte og teknologien.

Anne, Kantasits og Fredriks arbeid er rettet inn mot banken selv og finanstilsynet, mens Camillas arbeid er mer rettet mot kundene. Men alle jobber for det samme; å finne gode løsninger som gjør hverdagen for kundene og de ansatte så bra som mulig.

Anne Refsnes – data scientist

Som barn drømte Anne om å bli lærer. Med master i matematikk i tillegg til fagene økonomi og pedagogikk, ble hun det – en stund. Hun er glad for sin pedagogiske bakgrunn i bankjobben også.

– Jeg må ofte presentere og formidle til andre. Pedagogikken og lærerbakgrunnen gjør at jeg føler meg tryggere, sier hun.

Anne har jobbet i banken siden 2020, og kort sagt går jobben hennes ut på å analysere og sette verdi i data.

– Jeg bruker data til å lage ulike modeller som brukes internt i banken. De kan for eksempel brukes til å vurdere hvor sannsynlig det er at noen ikke kan betale tilbake lånet sitt. Modellene vi lager er basert på statistikk, og statistikken utarbeides fra våre egne data på våre kunder.

Anne Refsnes, portrettfoto

Samtidig er ikke data og statistikk det eneste som ligger til grunn for disse vurderingene. Anne forklarer at mye av det hun lager på jobb er regulert av Finanstilsynet. De må følge strenge krav som blant annet omhandler tilgang på data, bruk av data og utvikling av modeller. Etikk og skjønn, rett og slett sunn fornuft, spiller også en viktig rolle.

– Vi må være forsiktige med statistikk. Noen ganger kan tallene for eksempel gi inntrykk av at det er en sammenheng mellom noe så uventet som små skostørrelser og høye lån.

Anne Refsnes

– Men dette kan være misvisende. Det er viktig å være skeptisk og ikke trekke raske konklusjoner basert på slike funn, smiler hun.

– Vi må hele tiden vurdere hvilke forretningsmål vi vil legge til grunn når vi utvikler modellene. Og modellene er bare et verktøy. De kan peke på hvordan virkeligheten kan bli seende ut i fremtiden, og det kan hjelpe oss med å ta gode valg i nåtiden.

– Vår tilnærming til vurdering og bruk av data er stadig i endring. Med et stort antall kunder er det utfordrende å ha en personlig relasjon med hver enkelt. Likevel, ved å bruke data på en klok måte og utvikle effektive modeller, kan vi fremdeles oppnå det nære forholdet vi som relasjonsbank ønsker å ha med kundene. Modellene hjelper oss til å gi riktig tilbud og riktig veiledning, mener hun.

Kantasit Intaraphasuk – RPA-utvikler

Kantasit ville bli brannmann eller soldat i militæret, men moren rådet ham til å jobbe i bank.
– Da får du fint kontor med aircontidion, mente hun.

– Jeg er veldig, veldig sørlending, ler Kantasit. Han forklarer at han er født sør i Thailand og kom til Norge og Vormsund som niåring.

– Det er skikkelig varmt der jeg kommer fra, og det å ha et kjølig kontor, var virkelig noe å trakte etter.

Men det er ikke derfor Kantasit jobber i Sparebanken Sør. Det begynte med at han flyttet til Sørlandet for å studere på universitetet, og likte seg godt. Etter endt master i informasjonssystemer, var han likevel på vei bort, til jobb i Oslo. Like før han skulle dra, fikk han se en interessant stillingsutlysning i Sparebanken Sør.

– Jeg sendte en søknad, men tenkte ikke så mye mer på det. Så ble jeg innkalt til både første- og andregangsintervju. Jeg skjønte fort at her ville jeg få en god hverdag i et miljø hvor jeg kunne vokse, lære og jobbe med interessante og spennende mennesker og saker.

I juni 2023 var Kantasit i gang som RPA-utvikler.

Kantasit Intaraphasuk ved skrivebordet på jobb

– RPA står for Robot Process Automation. Jeg jobber med å automatisere prosesser.

Dette er kompliserte saker, men Kantasit prøver å forklare det ved å gi et eksempel fra bankens utdeling av kundeutbytte:

Hvis noen har avsluttet kundeforholdet sitt hos Sparebanken Sør, skal de likevel ha utbytte for den tiden de har vært kunde. Dette må sendes over til kundens nye konto i en annen bank, og det må være helt sikkert at alt stemmer. Slike oppgaver tar tid.

– Jeg er med på å programmere roboter som etterligner de handlingene menneskene gjør. Robotene kan gjøre det mye raskere, og mye mer nøyaktig.

Kantasit forklarer at dette gjør at mange kjedelige og repetitive arbeidsoppgaver forsvinner.

– Vi bidrar til at folk kan bruke tid på mer spennende arbeidsoppgaver. Ved å automatisere mange saker kan vi også redusere stress og overtidsarbeid, forteller han.

Kantasit Intaraphasuk

Fredrik Sandved – forretningsutvikler

Fredrik ville egentlig jobbe med skip, før han oppdaget gleden ved bank og finans.

Han er utdannet sivilingeniør innen marin teknikk, med fordypning i marin kybernetikk. Gjennom studiene lærte han mye om skip og den maritime bransjen. Så oppdaget han at det var gøy med bank – og at finansverdenen er full av muligheter og utfordringer.

– Det er bratt læringskurve hver dag, og det gjør at jeg føler jeg både bidrar og lærer hele tiden, sier Fredrik.

Frederik Sandved, portrettfoto

Hans karriere i Sparebanken Sør startet i 2017, da han ble utplassert som forretningsutvikler i regi av Trainee Sør.

– Etter traineeperioden ble jeg værende i banken, sier Fredrik.

Her jobber han med prosjekter knyttet til teknologisk og forretningsmessig utvikling. Det handler om bruk av ny teknologi, effektivisering, digitalisering og realisering av bankens målsettinger.

For tiden holder han på med et større prosjekt relatert til bankens kreditt- og risikostyring, som etter planen skal være ferdig i løpet av høsten.

– Når vi som bank låner ut penger, må vi også holde av penger, sier Fredrik.

Han forklarer at bankene er regulert av nasjonalt og internasjonalt regelverk som er tydelig på hvor mye penger bankene til enhver tid må holde av. På den måten sikres det at bankene er godt finansielt rustet for dårlige tider.

– Prosjektet vi jobber med nå skal utarbeide en ny metode for å beregne hvor mye egenkapital banken må ha. Det krever tillatelse fra Finanstilsynet, som skal vite at vi måler og håndterer kredittrisikoen i tråd med deres forventninger. En slik godkjennelse er et omfattende arbeid, som involverer alle ansatte i banken.

Fredrik Sandved

– Dette er et stort organisasjonsprosjekt som er både givende, spennende og lærerikt å være med på. Og noe av det som er så bra med prosjektet, er at det støtter opp under bankens visjon om å bidra til bærekraftig vekst og utvikling i landsdelen, sier Fredrik.

Camilla Fedog – forretningsutvikler

Også Camilla begynte også sin karriere i banken som utplassert av Trainee Sør.

Det var i 2022, og hun gikk rett videre i jobb. Camilla har pedagogisk bakgrunn, og på CV-en står en tverrfaglig master i teknologi, innovasjon og kunnskap, samt lærerutdanning.

Den store drømmen fra barndommen var å bli programleder på TV. Camilla likte å stå foran folk og forklare ting, og var pedagogikken var nærliggende. Etter hvert utviklet også interessen seg for samspillet mellom teknologi og mennesker. Da hun begynte i Sparebanken Sør, følte hun at alt klaffet.

– Her fikk jeg muligheten til å være et bindeledd mellom kundene og bankens digitale kundeløsninger. En viktig del av jobben er også å kunne formidle hva som pågår, for eksempel ved å holde presentasjoner i banken.

Camilla Fedog, portrettfoto

Sparebanken Sør har etablert en ny og større avdeling som skal jobbe med kundekanaler og kundereiser. Dette handler om å hjelpe kunden fra behov til løsning, og bygge opp tjenester som er enkle og logiske å bruke.

– Behovene endrer seg, forklarer Camilla, som er ansvarlig for mobil- og nettbankprodukter.

– Kundene har høye forventninger til at ting skal gå raskt. Vi har blitt vant til mobilbank, og forventer for eksempel å kunne sjekke saldo og overføre penger mens vi blir ekspedert i butikken.

Camilla Fedog

– For oss som bank er det viktig å fortsette å møte kundenes behov, og å tilby nye tjenester som gir gode digitale kundeopplevelser.

Å utvikle gode produkter handler om kundeinnsikt.

– Vi gjennomfører undersøkelser og intervjuer, og er i tett dialog med kunderådgivere og kundebehandlere. Det er viktig å avdekke hvilke behov kundene har, og finne ut hva som er vanskelig. Så må vi finne løsninger som fungerer best mulig for flest mulig. Mobilbanken vår skal være enkel å navigere i og benytte seg av, sier hun.

Tekst: Hilde Eskild
Foto: Morten Krogstad Nøstdal

Silhouette av gjesteblogger
Av: Gjesteforfatter Gjest
Blogg:
Ikke bare bank