Vi blir best når vi jobber sammen

  •  

Nina Sørensen synes hun er heldig som får være banksjef. – Hverdagen er travel og variert. Og viktigst av alt, jeg får være med på å gi tilbake til samfunnet og bygge regionen.

– Det jeg kanskje er aller mest stolt av, er de fire punktene i kundeløftet vårt, sier regionbanksjefen for region Stor-Kristiansand.

Vi kommer tilbake til kundeløftet om litt.

Nina begynte sin karriere i Sparebanken Sør som 19-åring. I 1985 fikk hun sommerjobb på Hånes, og ble tilbudt fast stilling i forlengelsen av den. Det ble travle år, etter hvert, hvor hun sjonglerte jobb og barn i tillegg til utdannelse på Bankakademiet.

Da Nina var 35 år, overtok hun som filialsjef for Søgne, Songdalen og Finsland, hvor hun har vært med på både å legge ned og åpne filialer.

– I 2003 åpnet vi ny filial i Søgne. Det var veldig gøy!

Da Sparebanken Sør og Sparebanken Pluss slo seg sammen i 2014, hadde Nina vært 14 år i Søgne og Songdalen. Nå bød det seg nye jobbmuligheter. Hun ble regionbanksjef for Stor-Kristiansand, altså Kristiansand, Søgne, Vågsbygd og Vennesla. I tillegg har hun det overordnede ansvaret for Knif – en avtale for ansatte som er medlemmer av Kristen-Norges Innkjøpsfellesskap.

Travel og variert hverdag

Nina har kontor i Rådhusgata i Kristiansand, men sørger for å besøke filialene med jevne mellomrom.

– Jeg er innom kontoret mitt for å ha møter, oppsummere og forberede, men er ellers mye på farten. Det er viktig for meg å delta aktivt når jeg kan. Jeg treffer mange forskjellige mennesker hver dag, og det liker jeg godt. Variasjon er et viktig stikkord for min hverdag som banksjef. Ingen uker er like, sier Nina, som trives med det.

– Jeg har overordnet personalansvar for hele regionen, og følger alle ledere tett opp. Her handler det blant annet om implementering, salgsoppfølging, medarbeidertilfredshet og utvikling. Jeg har også totalansvaret for hele regionens overordnede resultater.

– Men det er viktig for meg å delegere arbeidsoppgaver og ansvar. Det blir mer effektivt hvis ikke alt skal innom meg. Banken er full av folk som kan ting mye bedre enn meg. Min jobb er å sy sammen for å optimalisere. Vi bygger et lag, og jeg må finne folks styrker slik at de får gjøre det de er gode på, sier hun.

Samfunnsansvar og folkeopplysning

Nina er opptatt av bankens rolle når det gjelder samfunnsansvar.

– Vi gir gaver for å bygge regionen, slik at den tiltrekker kompetent arbeidskraft og blir et godt sted å bo og arbeide. I det siste har banken gitt større gaver til Kunstsilo, idrett, havvind og til UiA i forbindelse med kunstig intelligens.

Nina Sørensen

– Vi har dessuten flere sponsoravtaler.

– I tillegg driver vi folkeopplysning, fortsetter Nina, og forklarer at kundene stadig blir invitert til arrangementer hvor de kan tilegne seg nyttig kunnskap. Disse er gratis og kan for eksempel handle om svindel, fremtidsfullmakt, bankID og sparing.

– Vi besøker dessuten skoler som ønsker det og underviser elevene i privatøkonomi, sammen med Ungt Entreprenørskap.

Fire viktige løfter

Tilbake til Sparebanken Sørs fire kundeløfter:

  • Rådgiver nær deg
  • Enkel og effektiv bankhverdag
  • Gaver
  • Kundeutbytte

– De to første punktene handler om hvordan banken møter mennesker og er en del av deres hverdag. Vi er relasjonsbanken. Som kunde hos oss, har du en dedikert rådgiver som er knyttet til deg. Vi skal være der nå kunden trenger oss, og gi best mulig hjelp. Enkle hverdagstjenester kan kunden utføre selv, når det passer. Disse tjenestene skal være enkle å gjennomføre og lette å forstå, og derfor er de under konstant utvikling. I tillegg har vi et kundesenter som står parat for å hjelpe. Det er døgnåpent alle ukens dager gjennom hele året, forklarer Nina.

Mye av det Sparebanken Sør tjener, blir brukt til gaver og utbytte. I år, i jubileumsåret, vanker det ekstra mye.

– Bare i år skal vi gi bort 208 millioner kroner, i gaver til kultur og forskning, idrettslag, foreninger og annen frivillig innsats.

– Vi sponser alt fra Kilden og Universitetet i Agder, til en gapahuk på Nodeland. Vi gir midler til det store for å bygge samfunnet, og til det små for å bidra direkte til at folk får en bedre hverdag.

Nina Sørensen

– Dessuten skal hele 417 millioner deles ut i kundeutbytte. Vi ønsker å dele av overskuddet med alle kundene våre, både privatpersoner og bedrifter. For en vanlig privatkunde vil utbyttet kunne utgjøre flere tusen kroner i året. Sparebanken Sør er en av to banker på Sørlandet som har kundeutbytte. Det er vi veldig stolte av, sier Nina.

Jakter de gode hodene

Som banksjef er det særlig to ting Nina virkelig brenner for. Å rekruttere dyktige, engasjerte ansatte, og å skape et godt arbeidsmiljø.

– Hvorfor skal folk velge å jobbe hos oss? Hvordan skal vi få dem til å bli her lenge og utvikle seg? Jeg er alltid på jakt etter de gode hodene.

Nina Sørensen

– Vi jobber i team og utnytter ressursene mellom avdelingene. Spisse albuer er det ikke snakk om. Hos oss er vi ikke i konkurranse med hverandre. Alle er en del av teamet og det er kort vei mellom ulike funksjoner og nivåer. Vi har alle et felles mål, som er kundens beste.

– Hvordan finner du de gode hodene?

– Jeg kjenner bankmarkedet i Kristiansand godt. Dessuten kjenner jeg Kristiansand godt, for jeg er født og oppvokst her.

Nina peker på at Sparebanken Sør er eneste regionbank med hovedkontor i Kristiansand. Et hovedkontor som byr på karrieremuligheter, fullt av forskjellig kompetanse som blir alle til gode.

– Jeg er interessert i folk som er nysgjerrige og engasjerte. De som er gode til å bygge relasjoner, som liker å jobbe i team og som vil andre vel. Den som vil jobbe her, må forstå at vi er bedre sammen enn alene.

Nina Sørensen

– Vi har en innvirkning på folks liv, fra vugge til grav. Vi er med i folks hverdag. Det er så fint!

Tekst: Hilde Eskild
Foto: Morten Krogstad Nøstdal

Silhouette av gjesteblogger
Av: Gjesteforfatter Gjest
Blogg:
Ikke bare bank