Verdigeneralen

  •  

– Kanskje de trenger noen som kan hjelpe til med å tenke litt nytt.

Det var planen til Isabelle Golf da hun begynte i Sparebanken Sør for ett år siden. Nå bruker HR-rådgiveren dagene på å snakke om verdier.

– Verdier er noe som er viktig for deg. Det som gjør litt vondt om du går på akkord med det.

I banken har vi valgt oss verdiene stødig, engasjert og framtidsrettet, fordi de er viktige for vår identitet og for å bygge kultur. Litt «sånn er vi i banken». Noe som preger oss, utfordrer oss og peker retning.

Før hun kom til banken var Isabelle konsulent i PwC. Hun merket fort at det var arbeidet med mennesker som ga energi og trakk henne mot HR-feltet.

– Nå får jeg jobbe med mennesker på fulltid, sier hun fornøyd, og legger til at arbeidet med implementering av bankens verdier topper lista over spennende oppgaver.

«I dag var jeg ikke så stødig»

Verdiene ble etablert da bankens nye strategi ble vedtatt våren 2021. Nå snakker hele organisasjonen om hva stødig, engasjert og framtidsrettet skal bety i praksis.

– Verdier som legges i ei skuff – blir verdiløse. De må eies og forvaltes av alle ansatte. I banken ser vi nå at ledelsen er veldig opptatt av verdiene, og ønsker at de skal bety noe. Selv om det for noen er litt ubehagelig, så må vi tørre å være litt personlige. Ledere må for eksempel tørre å si «i dag var jeg ikke så stødig». Det smitter over på de ansatte, forklarer Isabelle.

Hun har ansvar for at verdiene implementeres i hele organisasjonen – avdeling for avdeling.

– Vi startet med ledelsen og fortsetter i hele banken nå ut over våren. Det er så viktig at alle klarer å sette ord på hva verdiene betyr og omsetter det til handling. Det er det prosessen handler om. Til slutt signerer hver avdeling noe vi har kalt en verdikontrakt. Den skal forplikte og minne oss på hvem vi er.

Tørre å feile

Verdigeneralen er selvsagt opptatt av hva verdiene betyr for henne selv. Vi lurer på hvordan kollegaene merker at hun er stødig, engasjert og framtidsrettet.

– Du får nok litt ulike svar, avhengig av hvem du spør. Men jeg forbinder stødig veldig med respekt. Handler nok mye om hvordan jeg møter andre og får folk til å føle seg. Det er viktig for meg.

Engasjementet for å bidra til at folk trives i Sparebanken Sør ligger tykt utenpå Isabelle. Det er også den verdien hun selv setter høyest.

– Om alle har et engasjement for det de gjør, så blir det så mye bedre å være på jobb. For meg ligger engasjementet i de ansatte. Hvordan har de det? Hvordan kan jeg sørge for at alle trives?

Jeg tror også det passer godt sammen med den tredje verdien – framtidsrettet. Det kan høres ut som et litt fluffy ord, men det handler først og fremst om å tørre å utfordre seg selv, tenke nytt – og av og til feile. Det er det som driver meg!

 

Blogg:
Ikke bare bank