Smarte grep for å motta alle fakturaer som EHF
Når dere har etablert løsningen, bør dere jobbe for å motta alle fakturaer som EHF-fakturaer. Det er ryddig og oversiktlig for dere å ha alle disse samlet på én plass. I tillegg er det veldig enkelt å betale EHF-fakturaen. Leverandørene deres trenger kun å vite organisasjonsnummeret deres for å sende EHF.
Tips for å få alle fakturaer som EHF
- Når dere mottar en faktura på annen måte, ta kontakt med leverandøren og be dem sende den som EHF neste gang. NB! Alle bedrifter kan sende EHF-fakturaer, enten fra fakturasystemet de bruker, eller fra en løsning levert av banken sin.
- Send ut e-post til alle faste leverandører og informer om at dere heretter ønsker alle fakturaer tilsendt som EHF.
- Legg ut informasjon på nettsiden deres. Forslag på tekst: «Skal dere sende oss en faktura eller en kreditnota? Vi ønsker denne tilsendt som EHF tilknyttet vårt organisasjonsnummer XXX XXX XXX.»
- Når dere inngår nye avtaler med leverandører, pass på å få med et punkt om at dere kun ønsker EHF-fakturaer.
ELMA-registeret gjør det enklere for dere
Alle bedrifter som har løsningen Motta EHF fra Sparebanken Sør blir automatisk registrert i ELMA-registeret (åpnes i nytt vindu). Dette registeret viser alle bedrifter som kan motta EHF. Mange leverandører gjør oppslag her før de sender ut faktura. Derfor vil dere automatisk motta EHF fra flere av deres leverandører.
Tilbyr økonomisystemet deres mottak av EHF?
Den mest effektive løsningen er å motta EHF-fakturaer rett i økonomisystemet. Dersom dette er aktuelt for dere, anbefaler vi at dere bruker den løsningen.
Spørsmål og svar
Hvordan vet jeg om bedriften har mottatt en ny EHF-faktura?
Når bedriften din mottar en ny EHF-faktura i nettbedriften, sendes det alltid ut en e-post til bedriften.
Denne e-posten sendes fra Invoice Solutions Mastercard AS, som er vår samarbeidspartner i forbindelse med EHF-løsningen. Avsenders e-post er «varsel@efaktura.no» og emnefeltet er «Du har mottatt en eFaktura Ref: xxxxxxxx»
I tillegg legges det ut varsel på forsiden i nettbedriften. Se «Forside (Nettbedrift)» på den blå linja øverst i skjermbildet. Klikk rett på varselet, eller gå til Meny → Betalinger - EHF-faktura, for å se fakturaen.
Vil du endre e-postadressen du mottar varsel på? Kontakt bankens kundesenter bedrift via vår meldingskanal i nettbedriften: Meny → Bilag og meldinger - Send/Motta melding.
Hvordan kan jeg se detaljer i mottatt EHF-faktura, og hente denne ut for bokføring i regnskapet?
For å se fakturaen klikker du enten rett på varselet på forsiden i nettbedriften, eller går på Meny → Betalinger - EHF-faktura.
Ved å klikke på blå pil helt til høyre på linjen der leverandørens navn står, får du blant annet frem knappen «Vis EHF-faktura pdf». Når du trykker på knappen åpnes fakturaen som pdf. Denne kan du deretter lagre, og bruke som bilag for bokføring i regnskapet.
Hvordan betaler jeg EHF-fakturaen?
For å se fakturaen klikker du enten rett på varselet på forsiden i nettbedriften, eller går på Meny → Betalinger - EHF-faktura.
Ved å klikke på blå pil helt til høyre på linjen der leverandørens navn står, får du blant annet frem knappen «Legg til godkjenning». Når du trykker på knappen åpnes siden «Godkjenn EHF-faktura». Her velger du hvilken konto betalingen skal gå ut fra, og du kan om ønskelig endre på både forfallsdato og beløp.
Når du deretter trykker «Legg til godkjenning» nederst på siden, gir nettbedriften en kvittering som viser at EHF-fakturaen er behandlet, og at betalingen er registrert.
Trykk til slutt på knappen «Betalinger til godkjenning» for å godkjenne utbetalingen med BankID. Da legger betalingen seg til forfall på avtalt forfallsdato. Dette kan kun gjøres av brukere med godkjenningsrettighet på aktuell konto.
Får du ikke muligheten til å godkjenne EHF-fakturaen og legge denne til betaling? Dette kan skyldes at du ikke har registreringsrettighet på aktuell konto i nettbedriften. Kontakt deres administrator som kan sjekke og eventuelt endre dette.
Hvem kan se mottatte EHF-fakturaer?
Alle brukere i nettbedriften som har minimum innsynsrett på en av kontoene får opp varselet om ny EHF-faktura på forsiden i nettbedriften, og de kan åpne og se detaljer på mottatt EHF-faktura.
Brukere uten registreringsrettighet på konto kan ikke godkjenne EHF-fakturaen og med det legge denne til betaling.
Brukere uten godkjenningsrettighet på konto kan ikke godkjenne betalingen.
EHF-fakturaen jeg har mottatt er feil. Hva gjør jeg?
Dersom det er noe feil på fakturaen (feil pris, feil i antall varer, eller noe annet), anbefaler vi at dere tar kontakt med leverandøren for å be om kreditnota. Kreditnotaen vil også mottas i EHF-løsningen i nettbedriften.
Du kan slette EHF-fakturaen i nettbedriften, men vi anbefaler uansett å kontakte leverandøren. EHF-faktura slettes slik: Klikk på blå pil helt til høyre på linjen der leverandørens navn står, og trykk på knappen «Slett».
Hvordan kan jeg sjekke om vi har betalt en mottatt EHF-faktura?
Betaling av mottatt EHF-faktura vises som en helt vanlig innenlandsbetaling i nettbedriften. Oversikt over alle utførte betalinger finner dere i eget menypunkt: Meny → Betalinger – Utførte betalinger.
Finnes det et EHF-faktura arkiv, slik at jeg kan hente frem eldre EHF-fakturaer?
Alle EHF-fakturaer som er mottatt i nettbedriften ligger lagret i arkivet i 16 måneder. Gå til Meny → Betalinger – EHF-faktura. Her finner du alle behandlede EHF-fakturaer under fanen «EHF-faktura arkiv».
Ved å klikke på blå pil helt til høyre på linjen der leverandørens navn står, får du frem knappen «Vis EHF-faktura pdf». Når du trykker på knappen åpnes fakturaen som pdf. Denne kan du deretter lagre, og bruke som bilag for bokføring i regnskapet. EHF-fakturaer som tidligere er slettet i løsningen ligger også her.
Hvordan betaler jeg EHF-fakturaer i utenlandsk valuta?
Det er mulig å motta EHF-faktura i utenlandsk valuta i nettbedriften. Dette vil da kun fungere som et «mottak» av EHF-fakturaen, uten mulighet til automatisk hopp til betalingssiden for utenlandsbetalinger.
Dersom du har mottatt en EHF-faktura i utenlandsk valuta kan denne hentes opp og lagres i PDF, slik at du kan bruke den som bilag i regnskapet til bedriften din. Se forklaring på hvordan dette gjøres under spørsmålet «Hvordan kan jeg se detaljer i mottatt faktura, og hente denne ut for bokføring i regnskapet?».
Selve utenlandsbetalingen må du legge opp manuelt, se menypunktet Betale til utlandet: Meny → Betale – Betale til utlandet.
Hvorfor har jeg fått e-post fra varsel@efaktura.no?
Når bedriften din mottar en ny EHF-faktura i nettbedriften, sendes det alltid ut en e-post til bedriften. Denne e-posten sendes fra Invoice Solutions Mastercard AS, som er vår samarbeidspartner i forbindelse med EHF-løsningen. Avsenders e-post er «varsel@efaktura.no» og emnefeltet er «Du har mottatt en eFaktura Ref: xxxxxxxx»
Vil du endre e-postadressen du mottar varsel på? Kontakt bankens kundesenter bedrift via vår meldingskanal i nettbedriften: Meny → Bilag og meldinger – Send/Motta melding.