FAQ - Ofte stilte spørsmål
Se alle tema-
Jeg har glemt eller blokkert passordet til nettbanken - hva gjør jeg?
Om du har glemt passordet til nettbanken, eller fått blokkert passordet, så kan du løse dette selv ved å klikke på Glemt passord-lenken når du logger inn i nettbanken.
- Velg å logge inn via BankID eller Uten BankID.
- Tast inn fødselsnummer og gå vdere til neste steg.
- Klikk på lenken til Glemt passord litt nede på påloggingssiden.
Det er kun mulig å bestille nytt BankID-passord hos oss dersom BankID-en din er utstedt av Sparebanken Sør.
Husk at du kan bruke informasjon fra mobilbanken eller kortkompis for å svare på noen av spørsmålene som stilles.
Glemt passord til pålogging med BankID
Dersom du vet at du trenger nytt passord til BankID-pålogging, kan du bruke denne lenken for å bekrefte at du er du, og få tilsendt nytt passord.
Glemt passord til pålogging uten BankID
Dersom du vet at du trenger nytt passord til pålogging uten BankID, kan du bruke denne lenken for å bekrefte at du er du, og få tilsendt nytt passord.
OBS: denne lenken virker ikke akkurat nå, bruk veiledningen øverst til å finne lenke til glemt passord for pålogging uten BankID.
-
Hvordan bestiller jeg BankID?
For å bestille BankID, må du logge inn i nettbanken med alternativet «Logg inn uten BankID».
Logg inn nettbank -> Logg inn uten BankID -> Meny -> Ditt kundeforhold -> BankID -> Tilgjengelig for bestilling -> Bestill.
- Etter du har trykket bestill, tar det cirka fem minutter før BankID-en din er aktiv.
- BankID-passord sendes til deg på e-post etter bestilling.
- Dette passordet må du endre til et eget passord når du logger inn med BankID første gang etter du har fått nytt passord tilsendt.
Hjelp ved utfordringer
Dersom du har glemt passordet til pålogging uten BankID, se her.
Slik endrer du BankID-passordet. Her får du også tips til hva du skal gjøre dersom du har brukt BankID-app til pålogging tidligere, og nettleseren husker dette.
-
Hvordan endrer jeg BankID-passordet?
Start innlogging i nettbanken med BankID. Når du kommer til steget «Ditt BankID-passord»., finner du Meny oppe i høyre hjørnet av innloggingssiden, Velg Endre BankID-passordet og fullfør prosessen.
Går innlogging automatisk til BankID-autentisering med app?
Får du ikke endret passord fordi den automatisk går til BankID-autentisering med app, så må du avbryte denne først.
Slik gjør du det
Logg inn med BankID -> Trykk på Avbryt i innloggingsvinduet etter at du merker deg kodeordene -> Bekreft innlogging i BankID-appen -> Velg BankID med app -> Godkjenn forespørselen i appen -> Nå vil du komme til steget «Ditt BankID-passord». Oppe i høyre hjørnet av innloggingssiden vil det stå Meny -> Endre BankID-passordet. Velg dette og fullfør prosessen med å endre passordet. Slik lager du eget BankID-passord - veiledning med bilder
Telefonhjelp døgnet rundt
Hvis du fortsatt ikke får det til, anbefaler vi at du ringer oss på 38 10 92 00. Vi kan veilede deg over telefon hele døgnet.
-
Min BankID er utløpt - hva gjør jeg?
Logg inn i nettbanken med annen pålogging og bestill BankID på nytt.
-
Hvordan logger jeg på med BankID?
Enten du er student som trenger BankID for å motta lån og stipend fra Lånekassen, eller du bare ønsker BankID, så kan du bestille bankID på følgende måte:
Logg inn i nettbanken med kodebrikke, alternativ Uten BankID. Velg BankID i menyen og følg bestillingsprosessen, husk å åpne dokument om hva BankID er, lese og så bekrefte at det er lest. Bekreft bestilling av BankID og logg ut av nettbanken.
Du mottar en e-post som må åpnes for å finne det nye passordet. Logg inn i nettbanken via alternativ Med BankID. Denne påloggingen krever en relativt ny nettleser. Tast inn brukernavn og kode fra kodebrikken. Neste vindu ber om passord, tast inn det du fikk på e-post, og velg Nytt passord, slik at du kan lage ditt eget personlige passord her.
Nå er din BankID registrert, og du kan benytte denne påloggingsmetoden til å logge inn med BankID på andre nettsider som hos Lånekassen og Skatteetaten. Benytt innlogging med BankID i nettbanken fra nå av, da dette er den sikreste påloggingsmetoden til nettbank.
PS: Dersom kontoen din er opprettet etter 1. mars 2007, må passet ditt være registrert i banken som legitimasjon. Ellers får du ikke bestilt BankID. Kunder registrert før denne datoen kan bestille BankID uten at pass er registrert i banken.
-
Jeg har ikke mottatt BankID-passordet på e-post?
Enkelte e-postklienter, som f.eks. Gmail, sorterer passord-e-post til søppelpost/spamfilteret, du vil finne passordet der.
-
Kan man få BankID når man er under 18 år?
Ungdom fra 12-17 år kan få BankID dersom de har godkjenning fra forelder/verge. Les mer om BankID for ungdom her.
-
Hvor finner jeg prislistene?
-
Hva er grensen for avgiftsfri pengegave?
Arveavgiften er fra 1. januar 2014 blitt fjernet. For gaver og arv i 2014 eller senere skal du ikke sende inn arvemelding eller gavemelding til Skatteetaten.
-
Hva er min telebank-kode?
Din telebank-kode får du om du sender oss en melding via nettbanken eller mobilbanken, eller ringer oss på telefon 38 10 92 00.
Din telebank-kode benyttes kun til telebanken.
-
Hva gjør jeg med kort som er utløpt?
Dersom kortet ditt er utløpt, kan du klippe det i stykker og kaste det.
-
Hvor gammel må jeg være for å bruke Kortkompis?
Kortkompis har ingen aldersgrense, men du må ha bankkort i Sparebanken Sør og ha mobilnummeret ditt registrert hos oss.
-
Jeg får "ingen kort tilgjengelig" i Kortkompis
Alle våre kort skal være tilgjengelig i Kortkompis. Dersom du ikke får opp kortene dine, ta kontakt med kundeservice.
-
Hva er koden min i Kortkompis?
Koden lager du selv når du aktiverer appen. Du kan også bruke ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk for å åpne appen.
-
Hva trenger jeg for å bruke Kortkompis?
Du må være disponent av en konto med bankkort i Sparebanken Sør, og mobilnummeret ditt må være registrert i banken. I tillegg må appen aktiveres med BankID, kodebrikke eller ved hjelp av verge dersom du er mindreårig uten slik aktiveringsmulighet.
-
Hva slags telefon må jeg ha til Kortkompis?
Kortkompis kan brukes på iPhone fra versjon iOS 12.0 og opp, i tillegg til Android-telefoner med oppdatering fra versjon 7.0 og opp.
-
Jeg får feil på mobilnummer når jeg forsøker å aktivere Kortkompis
Mobilnummeret ditt må være registrert i banken. Dersom du får feil på mobilnummer, kontakt banken via melding i nettbanken eller mobilbanken, så hjelper vi deg.
-
Hvor finner jeg kontoutskrifter i nettbanken?
Du har tilgang på både kontoutskrifter og andre bankbilag 10 år tilbake i tid i dokumentarkivet i nettbanken og mobilbanken din, også for kontoer du er disponent på. Etter du har logget inn i nettbanken, klikk på kontoutskrift (se bilde).
Velg dokumenttype du er ute etter, for eksempel Kontoutskrifter. Du må også velge periode og hvilken konto det gjelder. Gå til dokumentarkivet i nettbanken her.
For å lagre kontoutskrift lokalt på maskinen din, klikk på Vis slik at kontoutskrift vises i nettleseren din, og lagre siden som pdf.
Du kan finne kontoutskrift for avsluttede kontoer også. La dokumenttype stå på kontoutskrifter, velg periode og på velg konto lar du den stå på Vis alle.
Du kan maks søke på ett år om gangen, f. eks. 01.01.2019-31.12.2019.
Dersom du fremdeles mottar kontoutskrifter i posten, kan du sende en melding til banken for å få dem i nettbanken i stedet.
-
Hvordan oppretter jeg avtalegiro?
Etter du har logget inn i nettbanken, klikk på Meny og deretter eFaktura/AvtaleGiro:
I det neste bildet velger du ny betalingsavtale og klikker på søk etter tilbyder.
-
Hva om jeg får feil på nettleseren min?
Nettleseren er programmet som brukes til å vise innhold fra internett som f.eks. nettbank eller aviser. Leserloggen lagrer informasjon fra nettleseren din, noen ganger kan dette føre til at nettleseren din blir «full» og treg. Dette kan igjen gjøre at du ikke kommer inn på nettbanken eller får brukt BankID. Da må du enten bytte nettleser eller slette leserloggen - les hvordan du gjør det på forskjellige nettlesere (åpnes i nytt vindu).
Får du feilmelding som starter med BID eller C?
Det finnes flere meldinger som starter med BID og C, se forklaring på disse under BankID.
-
Hvordan oppretter jeg eFaktura?
Dersom du har krysset av for "Jeg ønsker å motta regninger elektronisk" i nett- eller mobilbanken, så vil neste og fremtidige fakturaer fra alle selskap komme elektronisk til deg. Logg inn i nett- eller mobilbanken og velg eFaktura/AvtaleGiro i menyen.
Har du ikke krysset av for "Jeg ønsker å motta regninger elektronisk", vil du ikke lenger få regninger elektronisk. Les mer om bakgrunnen her.
-
Hvordan endrer jeg beløpsgrensen i nettbanken eller mobilbanken?
Etter du har logget inn i nettbanken, klikk på MENY og deretter klikk på Betalingsinnstillinger.
Sett så beløpsgrensen du ønsker (se bilde) og avslutt med å klikke på Lagre endringer.
Du kan endre selv opptil 1 million kroner, og ønsker du å øke beløpet mer enn det, må du sende banken en melding via nettbanken eller mobilbanken. Gå til betalingsinnstillinger i nettbanken.
I mobilbanken velger du Innstillinger i menyen, velg Om deg/innstillinger, og velg Endre betalingsinnstillinger. Husk å lagre.
-
Hva og hvor er signeringsportalen?
Signeringsportalen er alltid tilgjengelig i bunnen av www.sor.no.
Her laster vi opp avtaledokumenter som du kan signere med BankID, slik at du i mange tilfeller skal kunne slippe å måtte besøke et fysisk bankkontor for å gjøre avtaler med banken. Dette gjelder avtaledokumenter som av ulike årsaker ikke kan sendes til nettbankens tilbudskurv. Kunderådgiveren din får melding når du har signert avtaledokumentene, slik at prosessen går videre automatisk.
De signerte dokumentene kan du ved behov finne igjen i nettbanken din. Velg Dokumentarkivet, og deretter Signerte dokumenter.
-
Bør jeg ta ut utenlandsk valuta før jeg reiser eller når jeg kommer til utlandet?
Sparebanken Sør anbefaler at du tar ut utenlandsk valuta i minibank i utlandet.
-
Hvordan oppretter jeg ny konto i nettbanken?
Du kan opprette ny konto i nettbanken og mobilbanken. Velg Ny konto i menyen og velg den typen konto du ønsker deg.
Bilde fra nettbanken:
Dersom du oppretter en SmartSpar-konto, må du også sette i gang fast overføring til SmartSpar-kontoen du oppretter.
-
Hvordan kommer jeg i gang med nettbank?
Første gang på www.sor.no og i nettbanken? Slik logger du inn i nettbanken.
Se hvordan du får deg nettbankavtale og kodebrikke her.
-
Hvordan bestiller jeg kodebrikke?
Dersom du har mobilbank, kan du logge deg inn i mobilbanken og sende oss en melding om å sende deg ny kodebrikke. Du kan også logge inn i nettbanken ved hjelp av mobilbanken, eller ringe oss på telefon 38 10 92 00, så hjelper vi deg.
Tips: Nå kan du laste ned en BankID-app som kan brukes istedenfor kodebrikken din.
-
Hvordan finner jeg en betalt regning i nett- eller mobilbanken?
Du kan enkelt finne transaksjoner tilbake i tid i arkivet i nettbanken eller mobilbanken din.
Slik finner du transaksjoner i mobilbanken (appen)
- Velg Meny > Andre tjenester, og deretter Transaksjonsarkiv.
- Velg konto, type transaksjon (for eksempel Regninger) og datointervall.
- Klikk deretter på Søk.
Slik finner du transaksjoner i nettbanken
- Velg Meny > Arkiv, og deretter Transaksjonsarkiv.
- Velg konto, type transaksjon og datointervall.
- Klikk deretter på Søk.
Du kan maks søke på ett år om gangen – for eksempel 01.01.2022–31.12.2022.
-
Når kjøres betalinger i privat nettbank?
Kjøringstidspunktene i nett- og mobilbanken, altså når oppgjør sendes, gjøres fem ganger daglig. Pengene er på mottakers konto enten klokken 0600, 1000, 1200, 1400 eller 1600. Som en hovedregel sendes pengene et kvarter før disse tidspunktene.
Det kan i tillegg være verdt å merke seg at betalinger mellom to som har konto i samme bank gjør at mottaker får pengene med én gang betalingen er gjennomført. Det er ingen kjøringer mellom bankene på helligdager og i helgene, og innbetalinger blir heller ikke registrert før neste virkedag.
Dersom du trenger å betale noen med én gang, kan det være mulig med straksbetaling - les mer om straksbetaling her.
Disse tidspunktene gjelder privatkundene våre som bruker nett- og mobilbanken. Egne kjøringstidspunkter gjelder for bedriftskunder som foretar utbetalinger i nettbedrift. Les mer om dette her.
-
Om jeg er kunde fra før og vil opprette nettbank, hva gjør jeg?
Dersom du vil opprette nettbank i Sparebanken Sør, kan du uavhengig om du er kunde fra før eller ikke, bli kunde med BankID fra annen bank og automatisk få nettbank hos oss. Bli kunde her.
-
Hvordan finner jeg en eFaktura i nettbanken før den er betalt?
I nettbanken finner du eFakturaer før de er betalt ved å klikke på Forfall-snarveien (se bildet) eller i menyen under Betale/Overføre > Betalinger til forfall.
Her finner du listen over kommende betalinger og overføringer.
Merk deg at du kan søke etter forskjellige typer betalinger i venstre marg, også avgrenset på dato. Du kan i tillegg bruke snarveiene nederst til for eksempel å se oversikten over betalingsavtalene dine.
Betalinger til godkjenning finner du i menyen under Betale/Overføre.
I mobilbanken finner du betalinger til forfall under konto. Velg for eksempel en konto fra forsiden som du vil se betalinger til forfall på. Under disponibelt beløp og saldo finner du samlet sum til forfall. Klikk på Til forfall, så kommer du til Betalinger til forfall. Du kan her velge enten en og en konto, eller samlet forfall på alle kontoer du disponerer. Det er også mulig å søke i listen.
-
Hva er et IBAN-nummer?
Et IBAN-nummer (International Bank Account Number) er en internasjonal standard for bankkontonummer. Dette brukes til betalinger til og fra utlandet. Du finner også både IBAN og SWIFT/BIC på kontoutskriften din.
Finn ditt IBAN her
Skriv inn kontonummer uten mellomrom, og kalkulatoren regner ut IBAN. Bankens SWIFT (BIC) er SPSONO22.
Ugyldig kontonummer.Ditt IBAN-nr:Skriv inn kontonummeret ditt og regn ut ditt IBAN-nummer.
Du trenger også denne informasjonen
Sparebanken Sør, Postboks 200, 4662 Kristiansand
SWIFT (BIC) SPSONO22Hjelp til utenlandsbetaling (pdf åpnes i nytt vindu)
-
Hva er bankens SWIFT eller BIC-kode?
Sparebanken Sørs SWIFT-adresse (BIC) er SPSONO22.
-
Hvordan kan jeg sperre kortet mitt?
Dette kan du gjøre når du skal sperre et kort:
- Du kan sperre kortet i nettbanken eller mobilbanken. For å sperre kortet i mobilbanken, logger du inn og velger Sperre kort i menyen eller banneret. Velg kortet som skal sperres, og klikk på Sperr kort. For å sperre kortet i nettbanken, velger du Dine kort i menyen. Velg kortet du vil sperre, og klikk på Sperr kort. Du kan også sperre kortet på telefon. Ring oss på telefon (+47) 38 10 92 00.
- Dersom du er utsatt for svindel og det er transaksjoner på kortet som du vil reklamere på, må du fylle ut to skjemaer. Les mer her.
-
Har du mistet kortet eller er det ukjente transaksjoner på konto?
Les mer om dette her og se hva du bør gjøre.
-
Hva er fondssparing?
Når du sparer i fond, overlater du pengene dine til et forvaltningsselskap som investerer i en type verdipapirer. Det finnes flere typer fondssparing, slik som aksjefond, kombinasjonsfond og rentefond. Hva slags sparing du velger, bør styres av hvor lenge du skal spare, hvilken risiko du er villig til å ta, og hvilke behov du har.
-
Hvordan starte fondssparing?
Vi har gjort det enkelt for deg å starte fondssparing. Bruk spareroboten vår vår for å komme i gang. Du svarer på noen spørsmål, og spareroboten foreslår hvilket fond som passer for deg. Du logger inn med BankID og starter fondssparing digitalt. Du kan følge med på fondssparingen din i nett- og mobilbanken vår.
Du kan også logge inn i fondsportalen vår via nett- og mobilbanken og ta valgene knyttet til fondssparing selv. Velg Dine fond og aksjer i menyen.
-
Hva bør jeg ha på plass før jeg kan starte en spareavtale i fond?
Dyr gjeld som kredittkort- og forbruksgjeld har normalt en rente som er vanskelig å oppnå på sparepengene, selv om du setter sparepengene i fondsmarkedet. Det anbefales derfor at du prioriterer nedbetaling og innfrielse av slik gjeld før du starter langsiktig sparing i fond.
I tillegg til å rydde bort dyr gjeld bør du spare deg opp en buffer på konto. Med ca 2 netto månedslønner på konto, for å dekke eventuelle uforutsette utgifter, slipper du som oftest å måtte ta opp dyr gjeld om noe uforutsett skulle skje.
Når dyr gjeld er innfridd og bufferkonto er på plass kan langsiktig sparing i fondsmarkedet være smart. -
Hvordan selger jeg mine fondsandeler?
Dersom du ønsker å selge fond, gjør du det via nettbanken. Gå i menyen, velg Dine fond og aksjer. Velg det fondet du ønsker å selge ved å klikke på knappen Selg. Fyll ut feltene og send ordre.
-
Hvordan kjøper jeg fondsandeler?
Dersom du ønsker å kjøpe fond, gjør du det via nettbanken. Gå i menyen, velg Dine fond og aksjer. Klikk på knappen Kjøp fond, fyll ut feltene og send ordre.
-
Kan jeg lage egen PIN til kortene mine?
Ja, du kan velge din egen PIN til kortene dine i nettbanken eller mobilbanken. Du finner valget under Kort i menyen. Ny PIN gjelder kun for kort som bestilles etter ny PIN er laget.
-
Hvor finner jeg PIN-koden til kortet mitt?
Du kan hente PIN-koden til bankkortet ditt i nettbanken og i mobilbanken.
I nettbanken trykker du på Meny og velg Hent PIN.
I mobilbanken trykker du på Meny / Kort / Dine kort og velger det kortet du vil se PIN-koden på. Nederst på skjermen vil du få valget PIN. Legg inn sikkerhetskode fra kortet ditt og se PIN-koden.
Dersom du ikke har nettbank eller mobilbank, kontakter du kundesenteret slik at de kan bestille kode til deg på annet vis.
-
Hva er beløpsgrensen på kortet?
Følgende beløpsgrenser gjelder for våre kort, og avhenger av disponibel saldo på kortet:
Beløpsgrenser kort Visakort Norge Utlandet Minibank 9900 per dag 15 000 per 4 dager Varekjøp/netthandel 200 000 per dag, 500 000 per 4 dager 200 000 per dag, 500 000 per 4 dager Ungdomskort Minibank 8000 per 4 dager 8000 per 4 dager Varekjøp/netthandel 8000 per 4 dager 8000 per 4 dager Lommepengekortet Total bruk 1000 per 4 dager 1000 per 4 dager Visa kredittkort Minibank 15 000 per dag 25 000 per 4 dager Varekjøp/netthandel 200 000 per dag, 500 000 per 4 dager 200 000 per dag, 500 000 per 4 dager Beløpsgrensene kan variere ut fra når kortet ble utstedt første gangen.
Ta ut penger i butikken
Du kan ta ut penger i matbutikker over hele landet. Les om kontanttjenester i butikk her.
Priseksempel Visa kredittkort
Eff.rente 21,19 %, 15 000,-, o/12 md. Kostnad 1434 kroner. Totalt: 16 434 kroner.
-
Hvordan bestiller jeg kort?
Visakort kan enkelt bestilles i nettbanken eller mobilbanken.
Slik bestiller du kort i mobilbanken
Logg inn, velg Kort i menyen, velg Bestille nytt kort.
Slik bestiller du kort i nettbanken
Etter du har logget inn, klikker du på Meny. Klikk deretter på Dine kort (se bilde).
Klikk på BESTILLE VISAKORT (se bilde) og fullfør bestillingen.
Ønsker du å bestille et ungdomskort, kan du gjøre det i mobil- eller nettbanken, velg Bestill kort barn/ungdom.
Dersomdu har et kort som snart utløper på dato, vil du få nytt kort automatisk i posten, du trenger ikke bestille nytt. Husk å melde adresseendringer til folkeregisteret.
-
Hvor sikkert er mitt kontaktløse kort?
Det er svært sikkert, og langt mer sikkert enn å bære rundt på kontanter. Kontaktløse kort bruker samme teknologi som alle andre kort med chip og pin-kode, så du kan føle deg helt trygg når du betaler. Det er en øvre grense på 500 kroner per transaksjon. En gang iblant og hvis beløpet er over 500 kroner, blir du bedt om å taste inn pin-kode for å bevise at kortet er ditt.
Vår teknologi bruker chipen på kortet til å generere unike kryptogrammer (kryptogrammer er et slags puslespill som består av et lite stykke kryptert eller kodet tekst) og digitale signaturer som beskytter betalingene dine. Digitale signaturer minner veldig om håndskrevne underskrifter, men de er langt vanskeligere å etterligne.
Hvis du mister kortet eller det blir stjålet, er du beskyttet mot tap ved svindel, forutsatt at du har passet fornuftig på kortet og raskest mulig sperrer kortet når du oppdager at kortet er mistet.
Flere spørsmål om kontaktløse kort finner du svar på hos visa.no (åpnes i nytt vindu).
-
Problemer med tæpping?
Det skal være mulig å tæppe med alle kort utstedt av Sparebanken Sør. I tillegg kan du tæppe med mobiltelefonen. Les mer om tæpping her.
Problemer med tæpping?
Noen kunder opplever at de ikke får tæppet med kortet sitt. Kortet kan fremdeles brukes med chip og PIN-kode. Dersom du opplever dette, ta kontakt med kundesenteret på innlogget chat i mobil- eller nettbanken, eller ring oss.
-
Hvordan starter jeg en spareavtale i fond?
Du kan etablere spareavtale til fond i fondsløsningen vår via nett- eller mobilbanken. Gå til menyen, velg lenken Start spareavtale i fond. Spareroboten hjelper deg til å velge fond som passer for deg.
Alternativt kan du gå til dine fond og aksjer i Norne-portalen og opprette ny spareavtale på din side der. Fyll ut alle feltene, merk at du kan gi avtalen et eget navn og velge hyppighet på trekkene. Du kan også velge automatisk årlig økning av sparebeløpet underveis i prosessen. Husk å bekrefte spareavtalen på slutten av prosessen.
-
Hva koster det å ta ut penger med kortet i utlandet?
Det er gratis å ta ut penger i utenlandske minibanker for ungdom, student og UNG 18-34-kunder med ungdoms- eller visakort. For andre grupper vil det koste 40 kr + 0,5 % av selve summen man tar ut. Uttak i norsk minibank med Visa kredittkort koster 2 % av beløp, minimum 40 kr. Uttak i utenlandsk minibank med Visa kredittkort er gebyrfritt.
-
Hvordan aktiverer jeg kortet for netthandel?
Alle kort fra Sparebanken Sør sendes ut inaktive for netthandel. Kortet blir automatisk aktivert ved første gangs bruk i betalingsterminal med chip og PIN-kode. Du kan eventuelt aktivere det for netthandel i mobil- eller nettbanken: Gå inn på Dine kort, velg kortet, og dersom kortet ikke allerede er aktivert med PIN-kode i betalingsterminal, så vil aktivering være et valg under kortet.
-
Når får jeg nytt kort?
Har du et kort som snart utløper på dato, vil du få et nytt kort automatisk i posten, du trenger ikke bestille det. Husk å melde adresseendringer til folkeregisteret.
-
Er pengene jeg sparer i fond tilgjengelige?
Det er enkelt å sette penger inn i fond, og det er like enkelt å ta dem ut. Fleksibiliteten er stor. Midlene du plasserer direkte i fond er ikke bundet, og du kan tilføre og ta penger ut av fondet etter eget ønske.
-
Hva er PayPal?
PayPal er et sikkert betalingsalternativ der du knytter betalingskortet ditt til en egen PayPal-konto. Du kan lese mer om det på deres egen nettside.
-
Hvordan skaffer jeg depositumskonto?
Depositumskonto må opprettes av utleier, og leietaker må bli kunde i banken. Utleier kan enkelt opprette depositumskonto i nettbanken. Avtalen må signeres av begge, dette kan dere gjøre med BankID i signeringsportalen, eller om dere kommer inn til banken. Les mer om depositumskonto her.
-
Kan jeg betale kredittkortregning før forfall?
Ja, det er enkelt å betale kredittkortregningen før forfall, både i nettbanken og mobilbanken. Velg "Gå til faktura kredittkort" fra forsiden av nettbanken, eventuelt velg Faktura på kredittkortet i mobilbanken. Klikk på lenken "betale inn på kredittkortet", og både kontonummer og KID er ferdig utfylt for deg. Sett inn ønsket sum du vil betale og fullfør betalingen.
(Innbetalingen går fremdeles til konto 2811 94 55075, og KID finner du også på sist mottatte faktura (000375XXXXXXX).
Du kan også velge Innbetale nå til kredittkortet, slik at pengene kommer på kredittkortkontoen med én gang. Dette er nyttig om du mangler dekning på kredittkortet før du skal handle noe med det, for eksempel.
-
Kan jeg betale litt av kredittkortregningen og ikke alt?
Ja, minimumsbeløpet for innbetaling er 4 % av brukt kreditt eller 300 kr dersom prosentvis andel er mindre enn 300 kr.
Vær oppmerksom på at dersom du ikke betaler hele kredittkortregningen, kommer det renter i tillegg på neste kredittkortregning.
Priseksempel Visa kredittkort
Eff.rente 21,19 %, 15 000,-, o/12 md. Kostnad 1434 kroner. Totalt: 16 434 kroner.
All bruk av kortet er rentefritt i inntil 45 dager dersom du betaler hele utestående på fakturaen din på forfallsdato. Bruk av kortet én måned blir fakturert på din valgte fakturadato, med 14 dagers frist til forfallsdato. Transaksjoner gjort etter fakturadatoen din vil komme på neste faktura. Velger du å utsette eller dele opp betalingen, påløper det renter fra fakturaens forfallsdato på beløpet som er utsatt eller ikke innbetalt.
-
Hvor finner jeg KID-nummer til kredittkortet?
Du finner KID-nummeret i nettbanken. Klikk på Meny og velg Dine kort. Velg så Faktura kredittkort-fanen, og du ser KID-nummeret på siden. Det begynner med 00037.
Dersom du har eFaktura på kredittkortet så slipper du fakturagebyr.
-
Hvordan får jeg regningen på kredittkortet?
Kredittkortregningen kommer sammen med kontoutskriften hver måned. Dersom du oppretter eFaktura i nettbanken, så slipper du fakturagebyr - og du slipper å taste inn lange KID-numre ved betaling.
For å opprette eFaktura, må du logge inn i nettbanken. Klikk på hurtigknappen eFaktura/AvtaleGiro.
I det neste bildet velger du Opprett ny betalingsavtale og søker opp tilbyderen.
-
Hvordan endrer jeg kredittgrensen på Visa kredittkort?
Du kan søke om å endre kredittgrensen på Visa kredittkort her.
Priseksempel Visa kredittkort
Eff.rente 21,19 %, 15 000,-, o/12 md. Kostnad 1434 kroner. Totalt: 16 434 kroner.
-
Endrer jeg PIN (personlig kode) når jeg bytter til Visa kredittkort?
Nei, du beholder PIN som før. Dersom du har glemt PIN på kredittkortet ditt, kan du finne det i nettbanken.
-
Hva skjer med abonnementer o.l. jeg har knyttet opp til et gammelt kort?
Når du får fornyet et eksisterende kort, så må du endre kortinformasjonen på alle tjenester du har knyttet opp til ditt gamle kort. Legg inn kortinformasjonen til ditt nye kort i stedet. Dette gjelder alle slike tjenester som Spotify, iTunes, Ruter, NSB og så videre.
-
Hvorfor får jeg ikke egendesignet kort lenger?
Visakort med egen design er ikke lenger mulig å bestille. Kort som utløper får tilsendt et nytt visakort med Sparebanken Sørs standard kortdesign. Koden er den samme. Årsaken til at dette ikke lenger kan bestilles, er for å tilrettelegge for rask implementering av nye løsninger og best mulig brukervennlighet for deg som kunde.
-
Hva skjer med hotell- og leiebilreservasjoner jeg har gjort med et gammelt kort?
Dersom du har reservert hotell, leiebil etc. med et gammelt kort, betaler du bare for tjenesten med ditt nye kort når du kommer for å bruke tjenesten.
Dersom du har betalt med et gammelt kort (pengene er trukket allerede), er tjenesten betalt for og alt går som vanlig (husk å spare på kvitteringer for utført betaling).
-
Hvordan avslutter jeg en bankkonto?
Du kan enkelt avslutte kontoer i nettbanken eller mobilbanken din. Velg Meny / Dine kontoer / Avslutt konto. Du må legge inn den kontoen som du ønsker å overføre til dersom du har ev. penger på kontoen.
Husk på dette før du avslutter kontoen
- Du kan kun avslutte kontoer som du er eier av
- Du må først avslutte ev. avtaler som er knyttet til kontoen (f.eks. AvtaleGiro, kort, faste betalinger)
- Du må slette ev. betalinger som ligger til forfall med denne kontoen som belastningskonto.
Kontoen du skal avslutte kan ikke ha uttaksbegrensninger.
-
Hvor kan jeg sette inn kontanter i banken?
Du kan sette inn penger i innskuddsautomater på regionkontorene som har dette (se oversikt over innskuddsautomater). Du kan også sette inn kontanter i nærbutikken din, les mer om kontanttjenester i butikk her. Du må bruke bankkortet ditt for å utføre innskuddet.
-
Hva er BSU?
BSU (boligsparing for ungdom) er desidert den beste formen for sparing for unge som sparer til egen bolig. Du kan spare opp til 27 500 kroner i året, til og med det året du fyller 33. Maksimalt innskudd på BSU-kontoen din er 300 000 kroner.
-
Hva er basiskunde?
Å være basiskunde gir deg mulighet til å signere elektronisk på avtaler med banken, uten at du trenger å ha at aktivt kundeforhold med lån eller kort i banken. Dette er nyttig for eksempel for dem som trenger å være disponent på noens konto, eller dem som bare skal ha depositumskonto eller være kausjonist i banken. Du blir basiskunde ved å velge at du ikke vil ha konto på denne siden.
-
Hvordan endrer jeg belastningskonto på avtalegiro?
Velg AvtaleGiro/eFaktura i menyen og finn den avtalen du vil endre. Klikk på den og velg 'Endre'. Endre belastningskontoen og lagre endringen.
-
Til hvilke land kan jeg sende betaling fra nettbanken?
Sparebanken Sør kan sende betalinger til alle land. Der hvor det ikke er mulig å sende lokal valuta, velger man USD eller EUR. Slik gjør du det i nettbanken: Velg nedtrekksmeny under Valutasort for hvilke land vi kan sende lokal valuta i. Dersom du ikke finner lokal valuta på listen, velger du EUR eller USD.
-
Hvordan betaler jeg penger til USA?
Benytt funksjon for utenlandsbetaling i nettbanken. Når det gjelder betalinger til USA, skal man i feltet "Bankkode" skrive den amerikanske bankens FW+9 siffer (FW kan også betegnes som ABA eller routing).
-
Ved konkurs hos flyselskap, kan jeg få penger tilbake?
Dersom et flyselskap er konkurs og du har kjøpt billetter til turer som er kansellert, kan du ha krav på å få pengene refundert. Du må sende inn reklamasjonsskjema som du finner lenke til på denne siden om refusjon. Ordrebekreftelse eller billett må legges ved når du sender inn reklamasjonen.
-
Hvordan avslutter jeg AvtaleGiro?
Du kan avslutte AvtaleGiro selv i nettbanken. Velg eFaktura/AvtaleGiro i menyen under Arkiv og avtaler. Klikk på den avtalen du ønsker å endre, og en rekke valg dukker opp for deg under avtalen. Her velger du å stoppe avtale, eller slette avtale, alt etter hva du ønsker å gjøre.
-
Hvilke verdipapirer vil jeg kunne plassere i denne kontoen?
På aksjesparekonto vil du kunne plassere alle børsnoterte aksjer hjemmehørende i EU/EØS og fond med høyere aksjeandel enn 80 %. Mange tilbydere vil ha en viss begrensning i aksje- og fondsutvalget.
-
Må jeg skatte når jeg tar ut pengene fra aksjesparekontoen?
Ja. Du vil kunne ta ut hele innskuddet ditt uten å betale skatt, men når du tar ut mer enn innskuddet må du skatte av gevinsten.
-
Får man fradrag for tap i aksjesparekontoen?
Fradrag for tap får du når du gjør opp aksjesparekontoen.
-
Vil jeg kunne overføre min eksisterende beholdning av aksjer og fond til aksjesparekonto?
Du kan flytte verdipapirene dine til aksjesparekontoen din, men det vil komme en skattemessig konsekvens. Ta kontakt med investeringsrådgiveren din hos oss dersom du har spørsmål, så hjelper vi deg gjerne.
-
Kan jeg ha flere aksjesparekontoer?
Ja, det kan du. Vær imidlertid oppmerksom på ev. gebyrer hos noen tilbydere.
-
Kan man flytte midler mellom aksjesparekontoer fra ulike aktører?
Ja, det kan du. I henhold til reglene skal det her bli et velfungerende flyttemarked , hvor det ikke skal være unødvendig høye gebyrer.
-
Hva er skjermingsfradrag?
Skjermingsfradrag er et bunnfradrag som deles ut til eiere av aksjer, aksjefond og kombinasjonsfond hvert år. Dette betyr at inngangsverdien du kjøpte aksjene eller fondene dine for, hvert år blir oppjustert med en liten prosentandel slik at når du en gang skal realisere en gevinst så må du ikke skatte av hele gevinsten, du kan trekke bort en del av gevinsten med det du har spart opp av skjermingsfradrag.
Skjermingsrenten skal sikre finansieringsnøytralitet ved at den avkastningen skattyteren alternativt kunne oppnådd på bankinnskudd unntas fra ekstrabeskatning. Skjermingsrenten tilsvarer omtrent rentenivået på en gjennomsnittlig høyrentekonto i bank etter skatt. Kun den delen av avkastningen som overstiger nivået på skjermingsrenten er skattepliktig. Skjermingsrenten fastsettes hvert år av skattedirektoratet. For 2016 var skjermingsrenten eksempelvis 0,40 %.
-
Får jeg skjermingsfradrag i aksjesparekontoen?
I en aksjesparekonto får du skjermingsfradrag på totalinnskuddet istedenfor per verdipapir. Det betyr at selv om du skulle gå i minus på et enkeltfond som realiseres, mister du ikke skjermingsfradraget på det investerte beløpet. Husk at det er laveste innskudd på aksjesparekontoen (summen av innskutte kontanter, aksjer og aksjefondsandeler) gjennom året som danner skjermingsgrunnlaget. Har du både enkeltaksjer og aksjefond bør du derfor vente med å ta i bruk aksjesparekonto til du kan flytte både aksjer og fond samtidig.
-
Hvordan er det med arv av aksjesparekonto?
En aksjesparekonto kan ved død overtas av arvingen med såkalt skattemessig kontinuitet. Dette betyr at arvingen skattemessig trer inn i avdødes sted med hensyn til inngangsverdier osv. Lengstlevende ektefelle kan også bli sittende med aksjesparekontoen i uskifte.
-
Hvilke aksjefond vil jeg kunne ha på aksjesparekonto i Sparebanken Sør?
På aksjesparekonto i Sparebanken Sør vil du kunne ha aksjefond fra våre samarbeidspartnere Skagen Fondene, Odin Forvaltning, Holberg, Eika og DnB Asset Management.
-
Hvordan fyller jeg ut søknaden?
Merk deg hvilke kriterier vi har for utdeling av gaver og forsikre deg om at deres tiltak passer til kriterier for gaver. Fyll ut alle feltene i søknaden, inkludert budsjettet. Ikke skriv lengre prosjektbeskrivelse enn én A4-side.
-
Når får jeg svar på søknaden?
Dersom du søker på større gaver, går søknaden til behandling i gavemøter som holdes om lag en gang i måneden. Du får svar per e-post etter gavemøtet.
Mindre søknader behandles lokalt av banksjefen, og behandlingstiden vil variere. Det kan på grunn av ferieavvikling ta opp mot to måneder å behandle slike søknader.
-
Hva må du som gavemottaker gjøre
Når du får en gave, så forventer vi ingen gjenytelser. Det vi er opptatt av, er at pengene går til det formålet det var tiltenkt i søknaden. Ønsker dere å dele noe om tiltaket og gaven i sosiale medier, synes vi det er veldig hyggelig om du tagger banken og bruker #sparebankensørgaven.
Når prosjektet eller tiltaket er ferdigstilt, blir vi veldig glad om dere sender oss et bilde og noen ord om hvordan gaven er brukt og hvilken nytte den har for lokalsamfunnet. Send det gjerne til redaksjon@sor.no.
-
Hvem gir vi ikke gave til?
Vi får en stor mengde søknader, og selv om ditt formål er innenfor bankens gavestrategi, så er det ikke sikkert du får tilsagn på søknaden. I tillegg er det enkelte søkere og formål som normalt ikke kan få støtte fra Sør-fondet:
- aksjeselskap med kommersielle formål
- personlige formål, som for eksempel utdanning, idrettskarriere eller utgivelse av bøker, musikk etc.
- skoleturer eller turer for lag og foreninger
- annonsering og annen markedsføring
- fritidsaktiviteter for voksne
- aktiviteter som ikke kommer mange til gode
- oppgaver som normalt er det offentliges ansvar
- prosjekter utenfor bankens markedsområde
Banken gir med noen års mellomrom gave til alle skolekorps i bankens nedslagsfelt. Skolekorps trenger derfor ikke å søke, da disse søknadene normalt blir avslått for å få en mest mulig rettferdig gavetildeling.
Vi deler ut flere millioner kroner i Sparebanken Sør turstimidler. Vi oppfordrer lag og foreninger til å søke til turstitiltak gjennom dette prosjektet. Les om turstimidler og søk via denne siden.
-
Hva skjer hvis jeg ikke aksepterer?
Dagens løsning for fondshandel i nettbanken avvikles når ny fondshandelsportal er på plass. Hvis du ikke aksepterer, får du ikke lenger tilgang til en selvbetjent løsning for fond i nettbanken. Du får heller ikke tilgang til å opprette aksjesparekonto via nettbanken.
-
Hvem er Norne Securities?
Norne Securities AS er et verdipapirforetak med tillatelse fra Finanstilsynet til å stå oppført som forvalter (nominee) i verdipapirfondenes andelseierregister. Norne Securities er eid av flere frittstående sparebanker blant annet Sparebanken Sør. Du finner mer informasjon på norne.no.
-
Hvilke konsekvenser får endringene rundt rapportering?
I dag er fondsandelene dine registrert hos den enkelte fondsleverandør. Har du fond hos flere leverandører, har du fått separate årsoppgaver og rapportering fra hver leverandør.
Den nye løsningen innebærer at Norne Securities, på vegne av Sparebanken Sør, overtar disse oppgavene. Norne vil føre register over fondsandelene dine og håndtere all lovpålagt rapportering til deg og myndighetene.
-
Medfører denne endringen noen kostnader for meg?
Nei, overgangen medfører ingen kostnader for deg, og du vil fortsatt være kunde i Sparebanken Sør.
-
Flyttes alt av beholdninger jeg har i fond?
Nei, andeler som er tilknyttet innskuddspensjonsordninger (IBP), IPS- eller IPA‐avtaler og øvrige beholdninger som er sperret av ulike grunner, omfattes ikke av den nye fondsløsningen og vil fortsatt være registrert hos fondsleverandøren.
-
Hvordan kan man sette inn penger på aksjesparekontoen?
Du kan sette inn penger i handelsløsningen for aksjesparekontoen. Velg "Min profil" og så "Aksjesparekonto". Her står det hvilken konto beløpet skal betales til og hvordan betalingen skal merkes.
-
Hvordan tar man ut penger fra aksjesparekontoen?
Du kan selv ta ut penger fra aksjesparekontoen ved å gå inn i handelsløsningen for kontoen. Velg "Min profil" og så "Aksjesparekonto". Velg "Utbetaling" for å overføre penger fra aksjesparekontoen din til en vanlig konto.
-
Hvor er aksjesparekontoen synlig?
Aksjesparekontoen er ikke tilgjengelig i nettbanken, men i handelløsningen for aksjesparekontoen. I bildet du legger inn handler, skal du kunne se disponibel saldo for handel.
-
Hvorfor spør banken meg om jeg er skattemessig bosatt eller skattepliktig i andre land enn Norge?
FATCA og CRS
Norge har inngått avtaler med en rekke andre land om gjensidig skatterapportering (Foreign Account Tax Compliance Act og Common Reporting Standard). Avtalene forplikter banken å innhente informasjon om kunders skatteplikt til andre land og rapportere finansiell informasjon om slike kunder til norske skattemyndigheter. Banken er pålagt å innhente en egenerklæring om hvor kontohaver er skattemessig bosatt. Er kontohaver skattemessig bosatt i et annet land, skal utenlandsk identifikasjonsnummer innhentes. Dersom egenerklæring ikke kan innhentes, skal kontoforholdet ikke opprettes for kontohaver.
Hva vil det si for deg som kunde?
Personkunder
For deg som personkunde betyr dette at banken vil spørre om statsborgerskap og hvilke land du er skattemessig bosatt i. Dersom du er skattepliktig til andre land, vil nødvendig informasjon bli videreformidlet til Skattedirektoratet som så vil foreta endelig oversendelse til utenlandske skattemyndigheter.
Bedriftskunder
Rapporteringsplikten gjelder også for bedriftskunder som møter følgende kriterier:
- Bedriften vil være et investeringsselskap, dvs at man har 50 % av eiendelene i verdipapirer, og/eller 50 % av inntekter fra verdipapirmarkedet
- Bedriften har eiere med 25 % eierandel eller mer
- En eller flere av disse eiere er amerikanske skattesubjekter.
Du kan lese mer detaljert om FATCA på www.skatteetaten.no/FATCA
-
Hvordan fjerner jeg en disponent fra kontoen min?
Dette kan du gjøre selv i nettbanken din. Gå til Dine kontoer i menyen, velg fanen Disponenter, der ser du oversikt over dine egne kontoer og ev. kontoer du disponerer. For å ta bort en disponent på en konto, velg blyant-ikonet til høyre for kontoen det gjelder, og slett disponenten ved å klikke på søppelbøtten.
Du kan også legge til disponenter på fanen Disponenter, da klikker du bare på person-ikonet til kontoen det gjelder og følger instruksjonene.
-
Hvordan endrer jeg hvilke kort som vises i Kortkompis?
Trykk på tannhjulet øverst til høyre i appen, og trykk på Rediger. Der kan du velge rekkefølge på kortene i appen ved å dra og slippe dem i listen, og du kan velge om et kort skal vises eller ikke.
-
Hva er reservert beløp?
Når du bruker kortet ditt undersøkes det om det er dekning på kontoen din, og beløpet du handler for blir reservert. Det disponible beløpet på kontoen din blir nedjustert, mens saldoen er uendret.
Når transaksjonen belastes kontoen din blir saldoen redusert og reservasjonene slettes. Etter bokføring blir detaljer om brukerstedet synlig.
Årsaken til at reservasjonen gjøres, er å forsikre seg om at det er dekning på konto når bokføringen skal gjøres.
-
Hvordan reservere seg mot eFaktura?
Du kan reservere deg mot eFakturaregninger fra virksomheter som tidligere har sendt deg eFaktura. Dette gjør du selv i mobil- eller nettbanken. Velg eFaktura/AvtaleGiro i menyen, og gå til fanen Reservasjoner. Der finner du lenke til å reservere deg mot fremtidige eFakturaregninger fra spesifikke virksomheter.
Reserver deg mot fremtidige eFakturaregninger i nettbanken. -
Hva er straksbetaling?
Straksbetaling er en betalingstjeneste der pengene blir disponible på mottakers konto straks betalingen er gjennomført. Den automatiske beløpsgrensen for straksbetaling er på 15 000 kroner. Denne grensen kan endres om du kontakter banken i kundesenterets åpningstid.
Straksbetaling er nyttig dersom du for eksempel skal kjøpe en bruktbil i helgen. Mottaker kan med straksbetaling få pengene disponibelt på konto med én gang.
Du får opp valget om straksbetaling når du betaler en regning i nett- eller mobilbanken. Straksbetaling er ikke tenkt brukt til vanlig regningsbetaling, da vanlig betalingsinformasjon ikke følger med betalingen.
Straksbetaling er mulig på summer opp til 500 000 kroner, til kontoer i banker som har åpnet for mottak av straksbetaling.
Priser straksbetaling
Dette koster straksbetaling Straksbetaling 0-5000 kroner 0 kr Straksbetaling over 5000 kroner 50 kr Kobling til Vipps
Beløpsgrensen på 15 000 kroner påvirker også bruken av Vipps. Dersom du bruker du Vipps til for eksempel bilkjøp gjennom NAF eller FINN, trenger du også høyere beløpsgrense på bankkontoen din som er knyttet til Vipps.
-
Hvordan får jeg nettbankavtale?
Dersom du ønsker å ha nettbank eller mobilbank hos oss, må du legitimere deg med pass i banken og skrive under på en nettbankavtale. Etter det får du kodebrikken du trenger for å logge inn i nettbanken.
Du kan alternativt bli kunde med BankID fra en annen bank.
Under 18 år?
Det er mulig å få tilgang til nett- og mobilbank dersom forelder eller verge samtykker. Foresatte kan bestille mobilbank og Vipps til barn og ungdom via nett- eller mobilbanken. Barnet må legitimere deg med pass i banken om det ikke er gjort tidligere, og får kodebrikken tilsendt etter det.Slik logger du inn i nettbanken første gang.
BankID for ungdom
Ungdom fra 12-17 år kan få BankID dersom foreldrene/vergene samtykker. Les mer om det her. Dersom dere sender inn fullmaktsskjema til BankID for ungdom, kan dere samtidig få nettbankavtalen til signering. Dette kan signeres med BankID i Signeringsportalen. -
Hvordan melder jeg skade på forsikringen?
Dersom du vil melde skade på forsikringene dine hos Frende Forsikring, gjør du det direkte til Frende. Ring Frende Forsikring på telefon (+47) 55 15 36 00, eller meld skade på nett via denne lenken.
-
Hva koster det å ta ut penger i minibanken i Norge?
Det koster ikke noe å ta ut penger i minibanken med bankkortet dersom du er med i vårt studentprogram, har ungdomskort eller lommepengekort. For alle andre grupper koster det noe – se prislisten vår her.
-
Hvorfor ser jeg ikke alle abonnementene mine?
Oversikten over abonnementene dine og gjentagende kortkjøp i nett- og mobilbanken hentes av systemet etter noen kriterier som det jobbes med å finpusse. Det kan være flere årsaker til at ikke du ser en forventet forhandler i listen.
- Mange bruker familiedeling på tjenestene sine, så det kan være at det ikke er ditt kort som er knyttet til betalingen.
- Tjenesten er under utvikling, så det ikke sikkert du ser alt du forventer på listen.
- Det er kun abonnementer og gjentagende kortkjøp (med omtrent samme beløp) i følgende intervaller som blir vist i oversikten: hver 14. dag, månedlig, kvartalsvis, halvårlig og årlig.
Dersom du opplever mangler på listen etter å ha sjekket at transaksjonene du forventet faktisk er gått ut fra konto, så kontakt oss. Send oss gjerne en melding via mobil- eller nettbanken med hvilke transaksjoner fra hvilket kort du ville forventet var på oversikten over dine abonnement. Slik kan vi sjekke saken og eventuelt forbedre tjenesten.
-
Do you have an English internet bank?
Yes, we have an English nettbank (private internet banking). Click on the Logg inn nettbank-button at the top right hand corner of our website. The log in page has a language selector on the top right side. Choose your language, and log in to your online bank.
Ja, vi har en engelsk nettbank-versjon. Når du klikker på Logg inn nettbank-knappen oppe til høyre på siden, vil du kunne velge mellom norsk eller engelsk språk oppe til høyre for logg inn-feltet.
-
Hvordan logger jeg inn i fondsportalen?
- Logg inn i nettbanken
- Åpne menyen og klikk deg inn på "Dine fond og aksjer"
- Gå videre til fondsportalen ved å klikke på "Gå til fullstendig oversikt".
-
Hvordan skille betalingsavtaler i nett- og mobilbanken?
Når du oppretter en ny betalingsavtale, kan det være greit å holde styr på hva avtalen gjelder. Dette kan spesielt være smart dersom du har flere avtaler til samme leverandør eller er disponent og kan se avtaler som gjelder andre enn deg også. Når du oppretter avtalen, kan du fylle inn hva avtalen gjelder eller hvem den gjelder for i feltet Avtalen gjelder.
Når du da ser i listen over avtalene dine, vil det stå hva avtalen gjelder ut fra hva du har fylt inn i feltet. Det vil også stå hvilken konto avtalen trekkes fra. Dersom du har navngitt kontoene dine, vil det stå navnet på kontoen.
Tips for deg som er disponent
Dersom du trenger å se alle avtalene for en du er disponent for, kan du for eksempel søke på hvem avtalen gjelder for, dersom det er det du har satt inn i feltet Avtalen gjelder. Så får du se listen over avtaler til den du er disponent for.
Navngi avtaler som allerede er opprettet
Dersom du vil legge til informasjon på avtaler du allerede har opprettet, kan du klikke på avtalen i listen og velge Vis detaljer/endre avtale. Deretter fyller du inn ønsket navn i feltet for avtalen gjelder, og lagrer.
-
Hva er forskjellen på disponibelt beløp og saldo?
Saldo er beløpet som er bokført på kontoen din, summen av alle transaksjoner som er bokført på kontoen.
Disponibelt beløp tar hensyn til reserverte transaksjoner, eventuell kreditt og sperrede beløp, og er med andre ord det du faktisk har tilgjengelig til å bruke på kontoen din. -
Levere legitimasjon digitalt
Vi trenger jevnlig å få oppdatert legitimasjonen til kundene våre. Dette kan gjøres via nettbanken eller mobilbanken i kombinasjon med BankID-appen.
I nettbanken
Velg menypunktet Levere legitimasjon under Ditt kundeforhold i menyen. Du må laste ned BankID-appen om du ikke har denne fra før, der kan du velge å gjøre en ID-sjekk. Du trenger enten passet eller ditt nasjonale ID-kort, i tillegg til QR-koden du får oppgitt i nettbanken. Følg instruksjonene i BankID-appen for å levere legitimasjonen din til oss.
I mobilbanken
Velg Ditt kundeforhold i menyen til mobilbanken. Velg Levere ny legitimasjon. Du må laste ned BankID-appen om du ikke har denne fra før. Du trenger også passet eller ditt nasjonale ID-kort. Klikk så på lenken i mobilbanken, og følg instruksjonene i BankID-appen for å levere legitimasjonen din til oss.
Videoforklaring - slik leverer du legitimasjon på mobilen
Hva er gyldig legitimasjon?
Listen over gyldig legitimasjon er etter veiledning fra Finanstilsynet. Gjelder kunder etablert etter 2007.
- Norske og utenlandske pass (ikke nødpass), samt norsk nasjonalt ID-kort dersom du har BankID hos oss og ble kunde etter 2007.
Dersom du ikke har BankID hos oss, kan du bruke en av følgende legitimasjonstyper: - Norske førerkort utstedt etter 1. januar 1998.
- Nasjonale ID-kort utstedt av et EØS-land
- Norsk utlendingspass (blått pass)
- Norsk reisebevis for flyktninger (grønt pass)
- BankID
Hvorfor vi trenger legitimasjonen din
Det er viktig for oss å beskytte dine økonomiske interesser. Det betyr blant annet å beskytte deg mot ID-tyveri, svindelforsøk og andre former for økonomisk kriminalitet. Å bidra til det er en del av vårt samfunnsansvar. Du finner mer informasjon om hvor viktig det er at vi har oppdatert legitimasjon og annen kundeinformasjon her: Du må oppdatere kundeinformasjon din
Er du ikke digital? Du kan også komme til et av kontorene våre. Se listen over kontorer som kan skanne legitimasjon her.
- Norske og utenlandske pass (ikke nødpass), samt norsk nasjonalt ID-kort dersom du har BankID hos oss og ble kunde etter 2007.
-
Hvorfor ser jeg kortkjøp på listen i Dine abonnement?
Listen i nett- og mobilbanken under Dine abonnement inkluderer også gjentagende kortkjøp (med omtrent samme beløp) i følgende intervaller: hver 14. dag, månedlig, kvartalsvis, halvårlig og årlig.
-
Hvordan stoppe abonnement
For å avslutte et abonnement, må du kontakte den forhandleren eller tjenesten der du har abonnementet.
Tjenesten Dine abonnementer i nett- og mobilbanken gir det en pekepinn på hvilke abonnementer du har koblet til kortene dine. Foreløpig er det ikke mulig å stoppe abonnementer fra denne oversikten, men den kan hjelpe deg å finne ut hvor du abonnerer på tjenester.
-
Hva gjør jeg med en utbetalingsanvisning?
Har du mottatt en utbetalingsanvisning? Signer anvisningen og skriv på kontonummeret ditt hos oss før du sender den til:
Sparebanken Sør
Kundeprosesser PM
Postboks 782 Stoa
4809 ArendalVi setter inn pengene på kontoen din når vi mottar anvisningen.
Hvorfor du får utbetalingsanvisning
Hvis du får en utbetalingsanvisning, er det fordi avsender ikke har kontonummeret ditt eller har satt inn feil kontonummer. Ta gjerne kontakt med den du har fått utbetalingsanvisningen fra. Om du gir dem kontonummeret ditt, får du pengene rett inn på konto neste gang.
Pass på innsendelsesfristen
Husk å beregne tid til postgang. En utbetalingsanvisning er gyldig i to måneder fra den blir utstedt. Vi kan dessverre ikke gjennomføre utbetalingen dersom anvisningen er gått ut på dato. Da sender vi utbetalingsanvisningen tilbake til den som utstedte anvisningen.
Et annet navn på utbetalingsanvisning kan være giroutbetaling.