Dette bør du huske når bedriften bytter bank
Huskelisten under hjelper dere når dere skal bli kunde hos oss. Vi anbefaler at dere starter øverst og fullfører punktene i den rekkefølgen de står.
Kundeservice bedrift hjelper gjerne ved eventuelle spørsmål. De er tilgjengelige alle hverdager 08-16 på telefon 38 10 92 00 (tastevalg 2).
Har du andre spørsmål knyttet til kundeforholdet ditt? Kontakt bedriftsrådgiveren din. Lurer du på hvem det er? Se forsiden i nettbedriften.
Bli kunde på nett
Bli kunde på nett, siden vi trenger å innhente en del informasjon om bedriften. Banken sender deretter avtaler for signering, og bedriften får en driftskonto og tilgang til nettbedrift - nettbanken for bedrifter - med én administrator.
Administrator gjør mye selv
Administrator kan opprette flere brukere i nettbedrift. Der bestilles også flere kontoer dersom dere vil ha det. Mer informasjon og veiledning finner du her: Administrator i nettbedrift
Integrasjon med regnskapssystemet
Nettbedrift kan enkelt integreres med bedriftens regnskapssystem. Mer informasjon finner du her: Integrasjon med nettbedrift
Brukerveiledning til nettbedrift
Husk å dele brukerveiledningen til nettbedrift med alle som som får denne rettigheten. Her finner du brukerveiledning til nettbedrift (pdf åpnes i nytt vindu).
Omnummerering
Omnummerering sørger for at innbetalinger som kommer til gammel konto vil føres til ny konto i Sparebanken Sør. Vi anbefaler løsningen for å slippe oppfølging av innbetalinger fra kunder i to banker fremover. Send oss melding i nettbedriften, og oppgi fakturakontonummer i gammel bank. Vi tar deretter kontakt for å avtale videre.
AvtaleGiro Mottaker-løsning
Kan kundene deres betale med avtalegirotrekk? Hvis ja, skal AvtaleGiro Mottaker-løsningen flyttes fra gammel fakturakonto til fakturakonto i Sparebanken Sør. For mer informasjon, ring oss eller send oss en melding i nettbedriften.
Avtalegirotrekk
Betaler dere til leverandører med avtalegirotrekk? Ta kontakt med gammel bank, få oppgitt referansenummer for avtalegirotrekkene, og send til oss som melding i nettbedriften.
Nødvendige endringer i regnskapssystemet
Se veiledning i regnskapssystemet deres, eller kontakt support for deres regnskapssystem. Disse punktene er nyttige å ta med i samtalen:
- nytt kontonummer på utgående fakturaer
- ny driftskonto ved betaling til leverandører og lønnskjøringer
- ny skattetrekkskonto
Overføre likviditet fra gammel bank
Dere overfører selv likviditet fra gamle kontoer til nye kontoer i Sparebanken Sør. Sørg for at det står et lite beløp igjen i gammel bank til dekning av fremtidige gebyrer for betalingsløsninger, garantier, kreditter og annet.
Skattetrekkskonto
Avhengig av tidspunkt for når dere bytter bank, så kan det hende at dere har penger stående på skattetrekkskonto i gammel bank. Dersom kontoen har saldo, tømmer dere denne kontoen ved neste betaling av skattetrekk til Skatteetaten.
Bestill kort
Husk å bestille kort til alle ansatte som trenger det. Les mer om kort her og bestill den type kort som passer for hver enkelt.
Del oppgjørskontonummer
Kontakt eventuelle leverandører for disse løsningene, og opplys ny driftskonto som oppgjørskontonummer:
- betalingsterminal
- betalingsløsning i nettbutikk
- Vipps-portalen
- ev. andre
Når gammel bank skal avsluttes
Ta ut alle nødvendige bilag og kontoutskrifter og avstem alle kontoer før du avslutter kundeforholdet i gammel bank.
Nettopp blitt kunde?
Vi deler nyheter, gode historier og praktiske tips til bedrifter og andre virksomheter. Få med deg produktnyheter på bedriftsmarkedet og tjenester du kan ha nytte av: Gode historier og tips til bedrifter