Meny

Krav ved netthandel og kjøp i app

Sterkere krav til kundeautentisering ved kortkjøp på internett og i apper gjør at du i større grad en tidligere må autentisere deg med BankID eller kodebrikke når du handler på nett. Noen nettbutikker er enda ikke oppgradert, og betaling vil i slike tilfeller ikke gå gjennom.

Når du som kunde skal handle på nett, vil hovedregelen være at du blir bedt om å bekrefte betalingen med 2-faktorautentisering. Dette er den globale standarden som bankene og brukerstedene bruker for å sikre sterk kundeautentisering. Det betyr at nettbutikken må støtte 2-faktorautentisering teknisk for at en handel skal gjennomføres. 

Dette betyr for deg

Betalinger innen Europa skal som regel utføres med BankID eller kodebrikken. I de tilfellene hvor en nettbutikk ikke oppfyller de nye kravene, kan betalingen bli avvist. Det kan stå at du må kontakte banken - i dette tilfellet kan ikke banken gjøre noe. Da anbefaler vi å prøve en annen nettbutikk, eller vente til nettbutikken oppgraderer sitt system. 

Hvorfor disse kravene er kommet

Disse kortbetalingene i netthandel omfattes av endringen

Disse betalingene omfattes ikke av endringen

Dette er sterk kundeautentisering

Ilølustrasjonsfoto av tull og tøys

2-faktor autentisering

2-faktorautentisering en sikkerhetsmetode du kan bruke ved pålogging av kontoer. Ved å aktivere 2-faktorautentisering, reduserer du risikoen betydelig for hacking og svindel.

Illustrasjonsfoto | kodebrikke til bruk ved innlogging, med eller uten BankID

Forskjellen på kodebrikke, BankID og BankID-appen

Lurer du på om det er forskjell på kodebrikke og BankID, og hva er BankID-appen i alt dette? Vi forklarer de ulike innloggingsløsningene for deg.