Meny

Her er de nominerte til Sparebanken Sør Kunstnerpris 2022

Dette var de nominerte til Sparebanken Sør Kunstnerpris 2022.

Nominerte til Sparebanken Sør Kunstnerpris 2022

Årets nominerte til Sparebanken Sør Kunstnerpris på bildet over, fra venstre Gunnhilde Høyer, Amir Asgharnejad - Herr Kunstmaler og Per Kristian Nygård. Foto: Monica Strømdahl og Unni Kvam.

– Banken ønsker å bidra til bærekraftig vekst og utvikling i landsdelen, og det gjør vi blant annet gjennom å støtte opp om kultur. Vi er sikre på at et levende kunst- og kulturmiljø er viktig både for enkeltmennesket og for lokalsamfunnene. Derfor har vi opprettet Sparebanken Sør Kunstnerpris, sier leder for marked og kommunikasjon Trond Skjæveland.

Viktig pris for kunstnere fra regionen

Med sin sum på 150 000 kroner er Sparebanken Sør Kunstnerpris en betydelig størrelse i norsk sammenheng, og en viktig pris for regionen. I år avholdes prisen for niende gang, og tre kunstnere er nominert til konkurransen om den gjeve prisen.

– Sparebanken Sør Kunstnerpris har vært viktig i arbeidet med å løfte frem dyktige kunstnere fra regionen vår, sier kurator Hanne Cecilie Gulstad.

– Utover å gi prisvinneren et økonomisk pusterom til å produsere mer spennende kunst, ønsker vi gjennom prisen å anerkjenne, støtte og løfte frem kunstnere fra regionen, legger Skjæveland til.

En egen komité bestående av fagpersoner fra regionen har nominert de tre innstilte kandidatene. Årets nominasjonskomité har bestått av Cecilie Nissen - daglig leder for Kristiansand Kunsthall, Agnes Repstad - daglig leder for Agder Kunstsenter, Tone Lyngstad Nyaas - daglig leder ved Bomuldsfabriken Kunsthall, i tillegg til Else-Brit Kroneberg - kurator ved Sørlandets Kunstmuseum.

Av en lang liste med kandidater endte komiteen til slutt med å innstille følgende tre kunstnere: Gunnhilde Høyer, Amir Asgharnejad – Herr Kunstmaler og Per Kristian Nygård.

Digital presentasjon og prisutdeling

Prisen tar sikte på å løfte frem kunstnere fra regionen som har utmerket seg i kunstfeltet, og årets nominerte viser et høyt nivå. De jobber med ulike materialer som blant annet maleri, skulptur og installasjoner.

Til forskjell fra tidligere år vil det i år bli en digital presentasjon av kunstnerne fremfor en fysisk utstilling på Sørlandets Kunstmuseum.

– Siden museet er på flyttefot og vil være lukket fra september av, er vi glade for at vi fremdeles har mulighet for å markere kunstnerne på en annerledes og nyskapende måte, sier Hanne Cecilie Gulstad.

Fra høsten av vil kunstnerne bli løftet frem på en rekke ulike digitale plattformer i regi av museet. Du kan se deres verk i en digital utstilling, lese og se video om deres kunstnerskap på våre nettsider og høre de i dialog i en digital kunstnersamtale.

Gjennom de digitale produksjonene vil det også i år være mulig å stemme frem sin egen favoritt, og den som mottar flest stemmer vinner Publikumsprisen på 25 000 kroner, også finansiert av Sparebanken Sør.

Presentasjon av årets nominerte

Gunnhilde Høyer

Høyer arbeider med maleri, grafikk, tegning og installasjon. De siste årene har hun blitt bemerket for hennes prosessuelle og konseptuelle malerier der hun lar tiden og naturen være medskaper av verket. Papiret nedsenkes i pigmenterte vannbad i selvkonstruerte kar, og i disse «fremkalles» motivet gjennom eksterne faktorer som temperaturforhold, tid og bevegelser karene utsettes for. Resultatet blir dokumentasjon over klimaet og omgivelsene, og gir et nytt og friskt blikk på hvordan et landskapsmaleri kan skapes i dialog med naturen. Utover resepsjonen av landskapet blir verkene også en kommentar på klimaet og får oss til å reflektere over de utfordringene vi står overfor i fremtiden.

Gunnhilde Høyer er født i 1983 i Arendal, hvor hun bor og arbeider. Hun har en MFA og BA i kunstfag fra Kunsthøyskolen i Oslo (2010), og et utvekslingsår fra University of Art and Design Helsinki, School of Visual Culture, Department of Fine Arts (2006-2007). Hun har hatt separatutstillinger ved blant annet Arendal Kunstforening, Arendal (2018), Galleri LNM, Oslo (2015), ARTendal/Bomuldsfabriken, Arendal (2014), og deltatt på gruppeutstillinger ved blant annet Høstutstillingen, Kunstnernes Hus, Oslo (2014, 2021), Jubileumsutstilling, Sørlandets Kunstmuseum (2015) og på Jubileumsutstillingen for Sørlandsutstillingen, Lista (2019). Verkene hennes er innkjøpt av både nasjonale og internasjonale samlinger.

Våren 2022 er hun aktuell med ferdigstillingen av en permanent utendørs skulptur i Tvedestrand og en utendørs prosessuell installasjon på Bomuldsfabriken Kunsthall i Arendal.

Amir Asgharnejad – Herr Kunstmaler

Asgharnejad har de seneste årene gjort seg bemerket under alter egoet Herr Kunstmaler, hvor han løfter frem sin egen personlige historie med en enorm innlevelse og relevans på en lett og humoristisk måte. Gjennom frie og upretensiøse malerier som spiller opp mot barnebokformatet, har han et originalt og særegent uttrykk som bryter med maleriets konvensjoner. De siste årene har han jobbet med et større maleriprosjekt som han kaller «Den store oppvekstromanen, min kamp». I denne serien setter han sin egen private historie i dialog med tidsaktuelle, popkulturelle og kunsthistoriske referanser. Herr Kunstmaler oppsto etter Asgharnejad havnet i en alvorlig sykkelulykke i 2019, og navnet hinter tilbake i kunsthistorien til kunstneren Bendik Riis som signerte sine malerier med Herr Kunstmaler Bendik Riis.

Amir Asgharnejad er født i 1985 i Teheran, Iran, og oppvokst i Kristiansand. Han har bakgrunn som billedkunstner med utdanning fra Kunstakademiet i Oslo (2011), samt som skuespiller og komiker. Han har medvirket i en rekke film- og tv-produksjoner, blant annet i NRKs julekalender Stjernestøv fra 2020, som deltaker i Kongen befaler på TVNorge (2021), og som hovedrollen i dramaserien Oslo Zoo på NRK1 (2018). Han har stilt ut ved blant annet Galleri Boa (2022), Arteriet, Kristiansand (2021) og Galleri Golsa, Oslo (2020). I 2023 er han aktuell med separatutstillinger ved Galleri Boa, Oslo og Agder Kunstsenter, Kristiansand.

Per Kristian Nygård

Nygård har markert seg i kunstfeltet som en tydelig og konsekvent kunstner. Han arbeider i grensesnittet mellom landskap, arkitektur og billedkunst, og hans arbeider tar ofte form som monumentale og tidkrevende installasjoner. Som når han fylte det kunstnerdrevne galleriet Noplace med en spirende grønn tundra, eller da han skapte en storskala triumfbue lagd av lecasteiner til en utstilling på Vigelandmuseet, eller nylig i utstillingen Tilpasning/nye gardiner ved Galleri Dropsfabrikken i Trondheim hvor han gjenskapte sitt barndomshjem i 1/3 skala, et prefabrikkert ferdighus fra slutten av 1970-tallet. Vanligvis springer arbeidene ut fra en respons på de rommene han skal jobbe i, eller ut fra en historisk kontekst hvor han har vært opptatt av hvordan standardisering har satt sine spor på industrien.

Per Kristian Nygård er født i 1979, og vokste opp i Arendal. Han har en MFA fra Malmø Kunstakademi (2010). Han har hatt en rekke separatutstillinger blant annet ved Galleri Dropsfabrikken, Trondheim (2021), Vigelandmuseet, Oslo (2021), Blokk Visningsrom, Bergen (2019), Noplace, Oslo (2014) og deltatt på en rekke gruppeutstillinger ved blant annet Hannah Ryggen Triennale 2022, Trondheim (2022), Coast Contemporary, Trondheim (2021), ARoS Triennial THE GARDEN, ARoS, Århus (2017). Nygård bor på Svartlamoen i Trondheim hvor han har vært engasjert i et eksperimentelt selvbyggerprosjekt der fem familier har bygd sine hjem av gjenbruksmaterialer.