Meny

BankID

Bruk BankID til identifisering og signering på nett - det gjør hverdagen enklere for deg. Du kan benytte samme BankID uansett hvilken norsk bank du benytter deg av. Bestill BankID i nettbanken - du finner det i menyen.

Bestill BankID i nettbanken, du finner det i menyen vår

Hva er BankID?

BankID er en personlig og enkel elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signering på nettet. I den fysiske verden identifiserer du deg med pass, førerkort eller bankkort. I den elektroniske verden kan du bruke din BankID for å bekrefte hvem du er.

Fordeler med BankID

  • Samme brukernavn og passord for å logge inn på de brukerstedene som tilbyr BankID.
  • Med BankID utstedt av Sparebanken Sør kan du logge inn i andre nettbanker og omvendt. De fleste bankene i Norge tilbyr bruk av BankID.
  • Du kan signere avtaler og kontrakter elektronisk på internett. Du slipper altså å møte opp for å vise legitimasjon ved signering av dokumenter.
  • Det koster ingenting å bruke BankID.

Identifisering

Identifisering benyttes når du bruker BankID som elektronisk legitimasjon, for eksempel når du logger deg inn i nettbanken.

Signering

Du kan bruke BankID til elektronisk signering av avtaler og dokumenter, for eksempel søknad om barnehageplass, adresseendring og refinansiering av lån. En elektronisk signatur med BankID er like bindende som en håndskrevet signatur på papir.

En samlet banknæring står bak BankID

En samlet banknæring med hele den norske befolkning som kundegrunnlag, står bak BankID-initiativet. BankID utstedes av de aller fleste bankene i Norge.

Se også

Hvor får jeg BankID?

Bestill BankID

BankID bestilles i nettbanken. Legg inn mobilnummer og e-postadresse i bestillingen. Vi ber deg lese igjennom avtalen for å sette deg inn i sikkerhetsreglene for BankID.

Bytte passord på BankID

Du bytter passord når du logger inn med BankID i nettbanken, har lagt inn engangskode og personlig passord. Velg Endre passord i stedet for OK, og du kan endre BankID-passordet ditt.

Sperre BankID

Dersom du har behov for å sperre din BankID, kan du gjøre dette i nettbanken eller ringe kundesenteret døgnet rundt på telefon 38 10 92 00. 

Ofte stilte spørsmål om BankID

Jeg har glemt eller blokkert passordet til nettbanken - hva gjør jeg?

Om du har glemt passordet til nettbanken, eller fått blokkert passordet, så kan du løse dette selv ved å klikke på Glemt passord-lenken når du logger inn i nettbanken.

  1. Velg å logge inn via BankID eller Uten BankID.
  2. Tast inn fødselsnummer og gå vdere til neste steg.
  3. Klikk på lenken til Glemt passord litt nede på påloggingssiden.

Det er kun mulig å bestille nytt BankID-passord hos oss dersom BankID-en din er utstedt av Sparebanken Sør.

Slik lager du gode passord.

Husk at du kan bruke informasjon fra mobilbanken eller kortkompis for å svare på noen av spørsmålene som stilles.

Glemt passord til pålogging med BankID

Dersom du vet at du trenger nytt passord til BankID-pålogging, kan du bruke denne lenken for å bekrefte at du er du, og få tilsendt nytt passord.

Lag nytt BankID-passord

Glemt passord til pålogging uten BankID

Dersom du vet at du trenger nytt passord til pålogging uten BankID, kan du bruke denne lenken for å bekrefte at du er du, og få tilsendt nytt passord.

OBS: denne lenken virker ikke akkurat nå, bruk veiledningen øverst til å finne lenke til glemt passord for pålogging uten BankID.

Lag nytt passord til pålogging uten BankID 

Her finner du andre ofte stilte spørsmål om nettbanken

Hvordan bestiller jeg BankID?

For å bestille BankID, må du logge inn i nettbanken med alternativet «Logg inn uten BankID».

Logg inn nettbank -> Logg inn uten BankID -> Meny -> Ditt kundeforhold -> BankID -> Tilgjengelig for bestilling -> Bestill.

  • Etter du har trykket bestill, tar det cirka fem minutter før BankID-en din er aktiv.
  • BankID-passord sendes til deg på e-post etter bestilling.
  • Dette passordet må du endre til et eget passord når du logger inn med BankID første gang etter du har fått nytt passord tilsendt.

Slik lager du gode passord.

Hjelp ved utfordringer

Dersom du har glemt passordet til pålogging uten BankID, se her.

Slik endrer du BankID-passordet. Her får du også tips til hva du skal gjøre dersom du har brukt BankID-app til pålogging tidligere, og nettleseren husker dette.

Hvordan endrer jeg BankID-passordet?

Start innlogging i nettbanken med BankID. Når du kommer til steget «Ditt BankID-passord»., finner du Meny oppe i høyre hjørnet av innloggingssiden, Velg Endre BankID-passordet og fullfør prosessen.

Velg Meny > Endre BankID-passord

Går innlogging automatisk til BankID-autentisering med app?

Får du ikke endret passord fordi den automatisk går til BankID-autentisering med app, så må du avbryte denne først.

Slik gjør du det

Logg inn med BankID -> Trykk på Avbryt i innloggingsvinduet etter at du merker deg kodeordene -> Bekreft innlogging i BankID-appen -> Velg BankID med app -> Godkjenn forespørselen i appen -> Nå vil du komme til steget «Ditt BankID-passord». Oppe i høyre hjørnet av innloggingssiden vil det stå Meny -> Endre BankID-passordet. Velg dette og fullfør prosessen med å endre passordet. Slik lager du eget BankID-passord - veiledning med bilder

Slik lager du gode passord.

Telefonhjelp døgnet rundt

Hvis du fortsatt ikke får det til, anbefaler vi at du ringer oss på 38 10 92 00. Vi kan veilede deg over telefon hele døgnet.

Min BankID er utløpt - hva gjør jeg?

Logg inn i nettbanken med annen pålogging og bestill BankID på nytt. 

Hvordan bestiller jeg BankID?

Hvordan logger jeg på med BankID?

Enten du er student som trenger BankID for å motta lån og stipend fra Lånekassen, eller du bare ønsker BankID, så kan du bestille bankID på følgende måte:

Logg inn i nettbanken med kodebrikke, alternativ Uten BankID. Velg BankID i menyen og følg bestillingsprosessen, husk å åpne dokument om hva BankID er, lese og så bekrefte at det er lest. Bekreft bestilling av BankID og logg ut av nettbanken.

Du mottar en e-post som må åpnes for å finne det nye passordet. Logg inn i nettbanken via alternativ Med BankID. Denne påloggingen krever en relativt ny nettleser. Tast inn brukernavn og kode fra kodebrikken. Neste vindu ber om passord, tast inn det du fikk på e-post, og velg Nytt passord, slik at du kan lage ditt eget personlige passord her.

Nå er din BankID registrert, og du kan benytte denne påloggingsmetoden til å logge inn med BankID på andre nettsider som hos Lånekassen og Skatteetaten. Benytt innlogging med BankID i nettbanken fra nå av, da dette er den sikreste påloggingsmetoden til nettbank.

PS: Dersom kontoen din er opprettet etter 1. mars 2007, må passet ditt være registrert i banken som legitimasjon. Ellers får du ikke bestilt BankID. Kunder registrert før denne datoen kan bestille BankID uten at pass er registrert i banken.

Logg inn og bestill BankID her.

Jeg har ikke mottatt BankID-passordet på e-post?

Enkelte e-postklienter, som f.eks. Gmail, sorterer passord-e-post til søppelpost/spamfilteret, du vil finne passordet der.

Kan man få BankID når man er under 18 år?

Ungdom fra 13-17 år kan få BankID dersom de har godkjenning fra forelder/verge. Les mer om BankID for ungdom her.

Hvordan kommer jeg i gang med nettbank?

Første gang på www.sor.no og i nettbanken? Slik logger du inn i nettbanken.

Se hvordan du får deg nettbankavtale og kodebrikke her.

Hvordan bestiller jeg kodebrikke?

Dersom du har mobilbank, kan du logge deg inn i mobilbanken og sende oss en melding om å sende deg ny kodebrikke. Du kan også logge inn i nettbanken ved hjelp av mobilbanken, eller ringe oss på telefon 38 10 92 00, så hjelper vi deg.

Tips: Nå kan du laste ned en BankID-app som kan brukes istedenfor kodebrikken din.

BankID-appen er enda enklere. Enda raskere.

BankID-app - enklere pålogging

Nå kan du laste ned en app på mobilen din som erstatter kodebrikken ved pålogging eller signering med BankID.
Sperr kort, konto, nettbank og BankID døgnet rundt dersom du trenger det

Døgnåpen hjelp til sperring, BankID og mer

Mistenker du svindel, eller trenger du hjelp til å løse opp sperret kodebrikke, glemt passord eller andre tekniske problemer? Ta kontakt med kundeservice hele døgnet.

Tips når du bytter bank

Å flytte til Sparebanken Sør er mye enklere enn du tror. Det eneste du trenger er BankID og ti minutter. Vi gjør jobben for deg og lover en smidig overgang.

Illustrasjonsfoto | kodebrikke til bruk ved innlogging, med eller uten BankID

Forskjellen på kodebrikke, BankID og BankID-appen

Lurer du på om det er forskjell på kodebrikke og BankID, og hva er BankID-appen i alt dette? Vi forklarer de ulike innloggingsløsningene for deg.


Melding blir sendt som e-post til nettredaksjonen