BankID for ungdom
Nå kan også ungdom fra 13-17 år få BankID. BankID er en elektronisk legitimasjon for sikker identifisering og signatur på nett, nå også tilgjengelig for deg fra 13-17 år med godkjenning fra foreldre/verger.
Viktig om BankID for ungdom
Godkjenning
Ungdom fra 13-17 kan få BankID dersom foreldrene/vergene samtykker. Vi sender avtalen til signeringsportalen, og foreldre/verger signerer med sin BankID. Verger må ikke være kunde i Sparebanken Sør for å signere med BankID.
Hvis ungdommen er legitimert og har nettbank, kan BankID deretter settes opp via nettbanken. Eneste legitimasjon vi godtar for BankID er at passet (med RFID) er skannet i et av kontorene våre. Hvis ikke dette er gjort, sender vi nettbankavtale til signering sammen med BankID-avtalen. Når dette er signert, sender vi en SMS til ungdommen, hvor vi ber om at han/hun kommer innom med passet for legitimering.
Send inn fullmakt BankID for ungdom
Bestilling av BankID
Ungdommen bestiller selv BankID i nettbanken. Det er gratis å bestille BankID. Det er også gratis å bruke BankID-appen som kodebrikke - les mer her.
Se her hvordan du aktiverer BankID.
Fordeler med BankID
Det er samme brukernavn og passord for å logge inn på de brukerstedene som tilbyr BankID. Med BankID utstedt av Sparebanken Sør kan du logge inn i andre nettbanker og omvendt. Du kan signere avtaler og kontrakter elektronisk på internett. Du slipper altså å møte opp for å vise legitimasjon ved signering av dokumenter. Det koster ingenting å bruke BankID.
Identifisering og signering med BankID for ungdom
Identifisering benyttes når du bruker BankID som elektronisk legitimasjon, for eksempel når du logger deg inn i nettbanken. Du kan også bruke BankID til elektronisk signering av avtaler og dokumenter, for eksempel til å signere på papirer fra lånekassen, bekrefte adresseendring og levere skattemeldingen. En elektronisk signatur med BankID er like bindende som en håndskrevet signatur på papir.
Nyttig om BankID
Bytte passord på BankID
Du bytter passord når du logger inn med BankID i nettbanken, har lagt inn engangskode og personlig passord. Velg Endre passord i stedet for OK, og du kan endre ditt BankID-passord.
Sperre BankID
Dersom du har behov for å sperre din BankID kan du gjøre dette i nettbanken eller ringe kundesenteret på telefon 38 10 92 00.